BMW lanserer en ny generasjon elbiler med kraftige datasystemer for å møte konkurransen fra Tesla og kinesiske rivaler. Selskapet har investert over 115 milliarder kroner i utviklingen.
BMW presenterer fredag sin nye iX3 SUV, utviklet på plattformen «Neue Klasse». Den markerer starten på en stor teknologisk satsing hvor hele 40 nye modeller eller oppgraderinger skal lanseres de neste to årene, melder Financial Times.
– Med Neue Klasse tar vi store steg på alle viktige teknologiområder. Den nye BMW iX3 vil bli bransjens målestokk, sa konsernsjef Oliver Zipse til investorer i juli.
Den nye generasjonen biler blir såkalte «software-definerte kjøretøy», hvor datasystemene overtar rollen som bilens viktigste komponent.
Kraftigere systemer og lengre rekkevidde
BMW opplyser at plattformen vil gi over 20 ganger høyere datakraft enn dagens biler. Elektronikken skal bli enklere, samtidig som kjøretøyene får opptil 800 kilometers rekkevidde.
Sjåfører vil kunne lade mer enn 350 kilometer på bare ti minutter. Bilene vil også være utstyrt med fire «superhjerner» som styrer alt fra infotainment til selvkjøring.
Les også: Elektrisk sjokk fra Kina: Nå kommer nådestøtet mot bilindustrien
– Du kan si at BMW satser hele butikken på Neue Klasse, sa analytiker Stephen Reitman i Bernstein etter en forhåndsvisning. Han mener teknologien kan endre mye i bilbransjen og gi vestlige produsenter en ny sjanse til å konkurrere med Kina på programvare.
Kostnader og konkurranse
BMW har brukt over 10 milliarder euro (ca. 115 milliarder NOK) på utviklingen. Selskapet håper at satsingen ikke bare styrker programvaren, men også gir nye inntektskilder gjennom tjenester som kan tilbys etter at bilene er solgt.
Martin Schuster, visepresident for battericeller i BMW, fortalte til avisen at produksjonskostnadene for de nye sylindriske batteriene er redusert med opptil 50 prosent.
– Man må være åpen og fleksibel i arkitekturen, sa Schuster, og la til at selskapet kan tilpasse seg nye celletyper dersom de viser seg bedre.
Et vanskelig kappløp
Selv om BMW nå styrker sin satsing, er det uklart om de kan ta igjen kinesiske konkurrenter som produserer elbiler langt billigere. Likevel øker selskapets salg av elbiler raskt, og utgjorde 18 prosent av leveransene globalt i første halvår – høyere enn både Mercedes og Volkswagen.
Europas elbilambisjoner kan avgjøres i sentralasiatiske gruver 🔒