En lege som nylig returnerte fra en humanitær oppgave i Den demokratiske republikken Kongo, er det første bekreftede tilfellet av ebola i Frankrike.
Den franske helseministeren opplyser at legen straks ble innlagt på en spesialisert avdeling og har stabil tilstand. I Kongo har mer enn 260 mennesker dødd i utbruddet, og rundt 1000 er smittet, skriver BBC.
Første ebolatilfelle i Frankrike
Frankrike bekrefter at en lege som har vært i Den demokratiske republikken Kongo, nå har fått påvist ebola. Helsemyndighetene sier at legen ble innlagt på et spesialisert sykehus med en gang, og at tilstanden er stabil.
Les også: – Krigens transfusjon: blodets geostrategi 🔒
Dette er første gang ebola er påvist i Frankrike under det nåværende utbruddet som startet i Kongo.
Kongo rammet av alvorlig utbrudd
Utbruddet i Den demokratiske republikken Kongo ble meldt for noen uker siden, men eksperter mener viruset hadde spredt seg i flere uker før det ble oppdaget. Over 260 mennesker har så langt mistet livet, og omtrent 1000 er smittet i landet.
Helsearbeidere blir regnet som spesielt utsatt for å bli smittet, og innsatsen for å stoppe utbruddet pågår fortsatt.















