En russisk produsent av rød kaviar planlegger å lansere et Trump-merket produkt i hjemmemarkedet etter at kaviaren ble gitt i gave til USAs president Donald Trump.
Kaviaren har allerede fått kallenavnet «Trumpovka» blant ansatte og kunder, ifølge selskapet, melder bne IntelliNews.
Rød kaviar fra Khabarovsk kraj i Russlands fjerne østen, som nylig ble gitt i gave til USAs president Donald Trump, kan snart komme i russiske butikker under navnet «That Very Trumpovka».
Det sier Dmitrij Vologzjin, daglig leder i selskapsgruppen som driver Østlige fiskeforedlingsanlegg i Khabarovsk, til det statlige nyhetsbyrået TASS.

– Kallenavnet «Trumpovka» festet seg umiddelbart, både blant ansatte og kunder, sier Vologzjin.
– Folk spør allerede: «Kan jeg få litt Trumpovka?» Nå vurderer jeg å gi kaviaren navnet «That Very Trumpovka», legger han til.
Allerede i salg i flere byer
Den samme kaviaren selges allerede i russiske butikker under merkenavnet «Far Eastern Trophy». Produktet er tilgjengelig i blant annet Moskva, St. Petersburg, Krasnojarsk, Novosibirsk og Khabarovsk.
Les også: Trump vurderer Kreml-forslag om tunnel mellom Russland og Alaska
Ifølge myndighetene i Khabarovsk kraj ble kaviaren gitt til Trump av hans spesialutsending, Steven Witkoff. Gaven besto av rød laksekaviar produsert i Nikolaevskij-distriktet, ved et fiskeforedlingsanlegg i landsbyen Tsjnyrrakh.
Smakte kaviaren i Moskva
Ifølge regionens industri- og handelsdepartement smakte Witkoff kaviaren under en lunsj på restauranten Savva i Moskva, kort tid før han reiste videre til samtaler med Russlands president Vladimir Putin.
Inntrykket skal ha vært så godt at det samme kvelden ble kjøpt inn 24 glass med kaviar, hvert på 200 gram, som gave til den amerikanske presidenten.
– Kaviaren gjorde så stort inntrykk at 24 glass à 200 gram ble kjøpt på restauranten samme kveld som gave, opplyser departementet.
Distribusjon fra fjerne østen
Kaviaren produseres i Nikolaevskij-distriktet og fraktes deretter til Khabarovsk, før den distribueres videre til andre deler av Russland. Moskva mottar ifølge produsenten den største andelen av leveransene.
Det er foreløpig uklart når – eller om – «Trumpovka» faktisk vil bli lansert som eget produktnavn. Vologzjin bekrefter imidlertid at ideen nå vurderes seriøst, etter den uventede oppmerksomheten kaviaren har fått.
Planene illustrerer hvordan en symbolsk gave i diplomatisk sammenheng raskt kan bli et kommersielt salgsargument i det russiske hjemmemarkedet.















