12. desember, 2025

Dialog som våpen: Den tauranske doktrinen i en verden preget av krig 🔒

Share

Dialog som eneste våpen. Nok til å fremkalle hån og skuldertrekk. Likevel, langt fra å være et fromt program som trygler om fred, er dialogen, når den forstås riktig, de sterkestes våpen.

Kardinal Jean-Louis Tauran[1] regnes blant de aller fremste diplomatene de siste tiårene. Kirken skylder ham en definisjon og en klargjøring av dialogens betydning i diplomati, en ekte «Tauran-doktrine» som preger Den hellige stols diplomati. En doktrine han formulerte i flere bøker og foredrag, samt gjennom sitt diplomatiske virke, særlig som leder for Det pavelige råd for interreligiøs dialog. Dialog blir ofte latterliggjort. Den oppfattes som de svakes argument, de fattiges og de beseiredes våpen.

Fra «meliernes dialog» som Thukydid fortalte om[2] til fabelen om ulven og lammet hos LaFontaine[3], viker ordene alltid for styrken; makten seirer over ordene. Kardinal Taurans innsats bestod i å vise at ordet er en kraft, en kraft som kan styrte fiender. Men for å få det til, må det bygge på en ekte forståelse av hva dialog er.

Å definere sann dialog

Det første poenget er at dialog hviler på identitet, det vil si på definisjonen av hvem vi er. I dialogens kjerne ligger det å være seg selv. Det er denne tyngden og denne aksepten av egen identitet som gjør dialogen virksom. Det er fornektelsen eller svekkelsen av dette grunnlaget som fører til dialogens nederlag, ikke dialogen i seg selv.

Det andre poenget, som følger av det første, er søken etter sannhet. Dialogen er ikke et mål i seg selv; den er et middel for å nå et mål, nemlig sannhetssøken. Hvis man avviser sannhetens eksistens, hvis man synker ned i relativisme, kan det ikke finnes dialog. Derfor kunne Benedikt XVI si at «relativismens diktatur» alltid fører til vold, fordi det avviser logos og nekter en felles dialog som kan lede mot sannhetens erkjennelse, og etterlater derfor bare plass til vold og barbari. Når ord er umulige, fylles rommet av slag.

Les også: Det evige Roma og katolisismen 🔒

Vil du lese mer? Tegn et abonnement i dag, samtidig som du hjelper oss med å lage flere nyhet- og dybdesaker om internasjonale relasjoner, geopolitikk og sikkerhet

Den hellige stol: En helt spesiell form for makt 🔒

Jean-Baptiste Noé
Jean-Baptiste Noé
Doktor i økonomisk historie (Sorbonne-Universitetet), professor i geopolitikk og politisk økonomi ved Albert le Grand-instituttet. Sjefsredaktør i Conflits.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt