Panama Canal Authority går videre med to store havneprosjekter og en gassrørledning, selv om USA advarer mot kinesisk deltakelse. Canal-sjef Ricaurte Vásquez sier at alle aktører skal ha lik tilgang – i tråd med nøytralitetsreglene.
Panama Canal Authority forbereder nå to nye havnekonsesjoner og en gassrørledning tvers over landstripen. Ifølge administrator Ricaurte Vásquez er prosjektet inne i en konkret fase, med tekniske møter og investorpresentasjoner før årsskiftet.
– Vi fullfører denne uken de individuelle møtene med de 17 selskapene som har vist interesse for gassrørledningen, sa Vásquez, skriver bne Intellinews.
Han understreker at prosjektet skal vurderes etter Canalens eget konsesjonssystem, og at modellen skal beskytte Panama-kanalens økonomi.
Havneforhandlinger starter
Neste uke starter forhandlingene om nye terminaler ved Corozal på Stillehavssiden og Isla Telfers på Atlanterhavssiden. Ifølge Canal Authority kommer prekvalifiseringsdokumentene mellom slutten av desember og januar 2026.
Utlysningen ble sendt ut i oktober og fikk svar fra selskaper i Asia, Europa og flere andre regioner.
– Dette styres av Nøytralitetstraktaten. Alle interessenter skal behandles likt, sa Vásquez.
Les også: «The Gilded Age», Donald Trumps besettelse 🔒
Kina deltar tross amerikansk uro
USA har lenge vært kritisk til kinesisk involvering i kanalområdet. Washington peker særlig på tidligere kinesisk kontroll over havneterminaler og salget av Balboa og Cristóbal-havnene til en gruppe ledet av BlackRock – noe som igjen skapte uro i Beijing.
Vásquez sier at prinsippet om lik tilgang gjelder uansett. På spørsmål om kinesiske selskaper, bekreftet han at blant annet statlige Cosco Shipping deltok på presentasjonen i oktober.
– Eventuelle politiske følger håndteres hvis de faktisk oppstår, sa han.
Store globale aktører på listen
Møtene neste uke skal inkludere Cosco Shipping Ports, Orient Overseas Container Line, PSA International, Evergreen, Hapag-Lloyd, Maersk og CMA Terminals.
Ifølge AFP ligger de samlede investeringsplanene på 8,500 millioner dollar (ca. 93,6 milliarder NOK) over ti år. Dette omfatter gassrørledningen, et nytt reservoar og andre prosjekter. Planen er å tildele kontrakter i 2026 og starte driften i 2029.
Strategisk følsom vannvei
Panama-kanalen står for rundt 5 prosent av verdens sjøhandel og er sterkt avhengig av både amerikansk og kinesisk trafikk. Det gjør kommende konsesjoner politisk sensitive.
Vásquez fastholder likevel at Canal Authority ikke vil stenge noen ute i forkant.
– Alle aktører behandles likt. Det er vårt ansvar, sa han.















