13. oktober, 2025

Elon Musks xAI utvikler verdensmodeller for neste generasjons dataspill

Share

Teknologiselskapet xAI, grunnlagt av Elon Musk, kaster seg nå inn i kappløpet om å utvikle såkalte «world models» – avanserte kunstige intelligenser som kan forstå, navigere og bygge realistiske fysiske miljøer.

Ifølge Financial Times har xAI den siste tiden rekruttert flere eksperter fra Nvidia for å utvikle denne neste generasjonen AI-systemer.

Modellen skal trene på videoopptak og data fra roboter for å lære hvordan den virkelige verden fungerer – et langt steg videre fra dagens språkmodeller som ChatGPT og Musks egen Grok.

To personer med kjennskap til prosjektet sier at xAI planlegger å bruke slike modeller til spillutvikling, der de kan generere interaktive 3D-miljøer. På lengre sikt kan teknologien også brukes i robotikk.

Konkurranse mot Meta og Google

Verdensmodeller regnes som neste store teknologiske sprang for kunstig intelligens. I motsetning til dagens AI, som tolker mønstre i tekst og bilder, kan slike systemer utvikle en kausal forståelse av fysikk og objektinteraksjon i sanntid.

Det betyr at AI-en vil kunne forutsi og håndtere hendelser slik mennesker gjør i virkeligheten.

Les også: Die Zeit: Bashar al-Assad bruker tiden i eksil på dataspill

Musk bekreftet på plattformen X at xAI skal lansere et «AI-generert videospill» før utgangen av neste år, og beskrev prosjektet som et ambisiøst forsøk på å integrere verdensmodeller i kommersielle produkter.

Selskapet har utlyst stillinger innen bilde- og videogenerering i sitt såkalte «omni team», som skal utvikle «magiske AI-opplevelser utover tekst». Lønningene ligger mellom 180 000 og 440 000 dollar i året, og xAI søker også en «video games tutor» for å lære Grok å utvikle spill, til en timelønn på opptil 100 dollar.

Et nytt teknologisk kappløp

Også Meta og Google DeepMind jobber med lignende systemer, men tekniske utfordringer gjør utviklingen krevende. Det krever enorme datamengder for å simulere den virkelige verden med tilstrekkelig presisjon.

Nvidia har allerede utviklet sin egen plattform, Omniverse, som kan skape realistiske simuleringer. Selskapet anslår at markedet for verdensmodeller i fremtiden kan bli nesten like stort som hele dagens globale økonomi.

Likevel er ikke alle i spillbransjen overbevist. Michael Douse, utgiver i Larian Studios (Baldur’s Gate 3), skrev på X at AI ikke vil løse «det virkelige problemet» i spillindustrien: mangel på lederskap og kreativ visjon.

– Vi trenger ikke flere matematisk produserte spill-looper, men verdener folk faktisk ønsker å engasjere seg i, sa han.

Fra virkelighet til virtuell krig: Nytt krigsspill gjenskaper ekte kamper fra Ukraina

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt