18. september, 2025

Svindelbølge rammer Singapore: Falske storbestillinger lurer småbedrifter

Share

Flere spisesteder og butikker i Singapore er blitt utsatt for svindel der falske kunder bestiller store mengder mat og varer – for så å presse eierne til å betale for ekstra varer fra falske leverandører. Politiet har arrestert tre personer.

Det første tilfellet som fikk oppmerksomhet var en bod i Tiong Bahru-markedet som fikk bestilling på 150 porsjoner biryani 9. september. Bestillingen ble aldri hentet, og mange trodde først det var en spøk. 

– Det viser seg å være del av en større svindelbølge, skriver The Straits Times. Minst seks lignende saker er meldt inn fra andre restauranter og en blomsterbutikk de siste ukene.

Tre personer er nå pågrepet, mistenkt for å ha lånt ut bankkontoer og telefonnumre til svindlerne.

Slik foregår svindelen

Svindlerne ringer fra lokale numre og legger inn store bestillinger som må lages på kort tid. Mengden er stor nok til å kreve betydelige ressurser, men ikke så stor at bedriften sier nei.

– Betalingen kommer ved henting, sier de, og når eieren ber om forskudd, lover de å betale senere.

Rett før fristen for levering krever svindleren ekstra varer som bedriften ikke har. Når eieren sier det er umulig, truer de med å avlyse hele ordren.

– På dette tidspunktet er eierne redde for å tape penger på alt de allerede har laget, og blir mer villige til å gjøre som de blir bedt om, skriver avisen.

Svindlerne tilbyr da «hjelp» og gir kontaktinformasjon til en påstått leverandør. Bedriften betaler for de ekstra varene – som aldri kommer – og hele storbestillingen blir til slutt aldri hentet.

Les også: Radikalisering blant ungdom bekymrer Singapores myndigheter

Gjør det troverdig

Svindlerne bruker stjålne bilder av singaporeanere på meldingsapper og snakker med lokal aksent. De utgir seg ofte for å være soldater, lærere eller helsearbeidere for å virke troverdige.

– De skaper en falsk følelse av hastverk og presser ofrene til å handle raskt, advarer politiet.

Ikke en ny metode

Lignende svindler har pågått siden 2022, blant annet falske restaurantbestillinger i julesesongen og bestillinger på gardiner og møbelstoff. Flere bedrifter har tapt titusenvis av kroner.

Politiet ber folk alltid bekrefte identiteten til den som bestiller, og å melde fra umiddelbart dersom man mistenker svindel.

Singapore: En økonomisk suksesshistorie 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt