Arvingene etter Giorgio Armani skal selge store deler av selskapet til en av tre utvalgte kjøpere, eller børsnotere det hvis salg mislykkes.
Testamentet til Giorgio Armani, som døde forrige uke, åpner for et av de største oppkjøpene i luksusindustrien. Den 91 år gamle designeren pekte ut LVMH, L’Oréal og EssilorLuxottica som sine foretrukne kjøpere, skriver Financial Times.
Han instruerte arvingene – blant dem hans mangeårige samarbeidspartner Leo Dell’Orco – om å selge 15 prosent av selskapet først. Innen fem år skal samme kjøper få kjøpe ytterligere 30 til 54,9 prosent. Dersom salget ikke går i orden, skal arvingene børsnotere selskapet, ifølge testamentet.
Vil sikre videreføring av arven
Armani var eneeier av gruppen, som omfatter Emporio Armani, Armani Exchange, Armani Privé, hoteller, restauranter og en lønnsom skjønnhetslinje.
– Det er tydelig at Armanis ønske om å sikre strategisk kontinuitet, bedriftsmessig samhold og finansiell stabilitet for langsiktig utvikling er ivaretatt, uttalte selskapets ledergruppe.
Les også: Luksusmarkedet stuper: – Noe er galt
I et intervju med Financial Times i 2023 sa Armani at han ønsket å unngå å bli kjøpt opp av en fransk gigant, fordi han ikke ville “bli dominert av en av disse enorme strukturene uten personlighet”. Samtidig innrømmet han at selskapet ville forandre seg etter hans død.
Franske giganter i førersetet
To av de tre foretrukne kjøperne er franske selskaper. LVMH-sjef Bernard Arnault kalte Armani “det eneste store motegeniet ved siden av Christian Dior” og sa: «Hvis vi skal samarbeide i fremtiden, vil LVMH styrke sin posisjon og sitt lederskap globalt.»
L’Oréal uttalte at de var “beæret” over å bli vurdert og vil nøye vurdere muligheten. EssilorLuxottica sa at Armanis tillit til selskapet var “en ære” og at styret ville evaluere en investering.
Utfordringer for merkevaren
Til tross for Armanis sterke grep om selskapet til det siste, har inntektene stått stille rundt €2,4 milliarder (ca. 27,9 mrd. NOK) i fjor. Mange unge kjøpere har vendt ryggen til merkets klassiske dressmote, og luksusmarkedet har bremset.
Dell’Orco, som fikk 30 prosent av aksjene og 40 prosent av stemmene, skal spille en nøkkelrolle i selskapets videre kurs. Stiftelsens første oppgave blir å utpeke en ny administrerende direktør.