11. februar, 2025

McDonald’s økte salget til tross for nedgang i USA

Share

McDonald’s meldte nylig om en uventet økning i de globale sammenlignbare salgene i fjerde kvartal, drevet av etterspørselen etter rimeligere alternativer og rabatter i regioner som Midtøsten, Japan og Kina. 

Aksjekursen steg med nesten 5 prosent i tidlig handel på børsen, til tross for et større enn ventet fall i de sammenlignbare salgene i USA, melder Reuters. 

Økning i internasjonale markeder

McDonald’s har hatt økt etterspørsel i flere internasjonale markeder, særlig i Midtøsten, der boikottbevegelsen mot vestlige kjeder har avtatt. Dette har bidratt til å dempe noe av svakheten i selskapets største marked, USA, hvor de rapporterte den største nedgangen på 1,4 prosent siden pandemien. I motsetning til McDonald’s, har KFC-eieren Yum Brands også sett positiv vekst i salget i Midtøsten.

– Vi ser at etterspørselen i disse regionene stabiliserer seg, særlig i Kina, sa McDonald’s ledelse under en samtale med analytikere.

Les også: Asle Toje om realpolitikkens tilbakekomst og stormaktsdynamikken mellom USA, Kina og Russland 🔒

Verdipakker og rabatter lokker kundene

McDonald’s og konkurrentene har satset på verdimåltider for å tiltrekke seg kunder som foretrekker å spise hjemme. McDonald’s videreførte sitt tilbud om måltider til 5 dollar frem til desember. CEO Chris Kempczinski sa at tilbudet hadde ført til økt kjøp i USA, og at gjennomsnittet for tilbudet var mer enn 10 dollar.

– Verdien hjelper McDonald’s med å tiltrekke seg lavinntektskunder, men utvidelsen av verdimåltider kan presse butikkprofitt, noe som kan gjøre det vanskelig å oppnå sterkere inntekter på lang sikt, uttalte Jim Sanderson, analytiker hos Northcoast Research.

E. coli-utbrudd påvirker USA

I USA har et E. coli-utbrudd i oktober tvunget McDonald’s til midlertidig å stanse salget av Quarter Pounder-hamburgere i en femtedel av sine 14 000 restauranter. Til tross for dette økte kundeaktiviteten i det fjerde kvartalet, men kundene brukte i snitt mindre per besøk.

– E. coli-utbruddet har fortsatt effekt i de områdene der det oppstod, men vi forventer at dette vil avta innen utgangen av april, sa CEO Chris Kempczinski.

Global vekst og fremtidige mål

McDonald’s globale sammenlignbare salg økte med 0,4 prosent i kvartalet som endte 31. desember, noe som var bedre enn forventet. Økningen ble drevet av en 4,1 prosent økning i internasjonale markeder, spesielt i Midtøsten og Japan. Selskapet er på vei til å ha 50 000 enheter globalt innen 2027.

USA: Silicon Valley inntar makten 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt