7. februar, 2025

Russlands Admiral Kuznetsov blir liggende i tørrdokk

Share

Russlands eneste hangarskip fortsetter å være en stor hodepine for Kreml. Moderniseringen har pågått i åtte år, og nok en gang er fristen for ferdigstillelse brutt.

Russlands eneste hangarskip, Admiral Kuznetsov, ser ikke ut til å komme i operativ tjeneste med det første, melder The National Interest.

Skipet har vært i tørrdokk siden 2017, og fristen for å få det tilbake i drift innen utgangen av 2024 er nok en gang overskredet. Det er uklart hvordan Kreml vil forklare denne nye forsinkelsen, men moderniseringsprosjektet har allerede krevd store ressurser.

Fra Sovjetunionen til Russland

Hangarskipet Admiral Kuznetsov ble bygget under den kalde krigen og oppkalt etter den sovjetiske admiralen Nikolaj Gerasimovitsj Kuznetsov. Skipet ble satt i tjeneste på midten av 1980-tallet, men Sovjetunionens sammenbrudd skapte uklarheter rundt eierskapet.

Etter Sovjetunionens oppløsning i 1991 erklærte Ukraina at Kuznetsov tilhørte dem. Kort tid senere seilte skipet ut fra Svartehavet og ble en del av Russlands Nordflåte. En søsterskipsklasse var også planlagt, men prosjektet ble skrotet på 1990-tallet. Den halvferdige skrogstrukturen ble senere solgt til Kina, hvor den ble ferdigstilt som Folkets frigjøringshærs første hangarskip.

Spesifikasjoner og kapasiteter

Kuznetsov ble opprinnelig designet for å støtte strategiske missilbærende ubåter og andre overflateskip. Skipet har kapasitet til å frakte rundt et dusin Su-27-jagerfly, seksten Yak 31-M-fly og flere helikoptre. I tillegg er det utstyrt med Granit anti-skip missilsystem og tolv overflate-til-overflate-missiler.

Les også: 80 år siden senkingen av Tirpitz – Hitlers største krigsskip gikk under utenfor Tromsø

Problemer og skandaler

Til tross for sitt potensial har Kuznetsov hatt en rekke problemer som har gjort skipet mer til en byrde enn en ressurs for den russiske marinen. En av de største svakhetene er at skipet ikke er atomdrevet, men bruker en tung, tjærelignende drivstofftype kalt mazut. Når dette brennes, produserer det svart røyk som gjør skipet lett synlig på lang avstand. I tillegg har dårlig rørlegging gjort det vanskelig å forvarme og pressurisere mazuten effektivt.

Flere ulykker har rammet skipet gjennom årene. Under sin første operative utplassering mistet Kuznetsov to fly som følge av feil i arresteringskablene på dekk. I en annen hendelse førte en sveiseulykke i maskinrommet til en brann som tok livet av to arbeidere og skadet flere andre.

I 2022, mens skipet lå i tørrdokk, ble det truffet av en fallende kran, noe som førte til ytterligere skader og en arbeiders død. Kort tid senere brøt det ut en ny brann om bord mens vedlikeholdsarbeid pågikk.

Til tross for alle disse tilbakeslagene fortsetter Kreml å investere i Kuznetsov, men når – eller om – skipet vil vende tilbake til operativ tjeneste, er fortsatt høyst usikkert.

De fem beste slagskipene gjennom tidene

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt