Kinesiske Desertcross 1000-3 all-terrain vehicles (ATV) har blitt et viktig hjelpemiddel for russiske styrker i krigen mot Ukraina.
Disse ATV-ene ser ut som golfbiler, men fungerer mer som lett terrengbil skriver Militarnyi.
Russiske invasjonsstyrker har brukt kinesiske Desertcross 1000-3 terrengkjøretøy i Ukraina siden november 2023. Ifølge det russiske forsvarsdepartementet var over 500 enheter levert til troppene høsten 2023, og innen desember 2024 hadde antallet steget til minst 2 000.
Militær bruk av Desertcross
Desertcross 1000-3 er et lett terrengkjøretøy med firehjulstrekk og plass til tre personer samt noe last. Det kan tilpasses med ulike komponenter etter kundens ønske. Kinesiske produsenter markedsfører kjøretøyet som et fritidskjøretøy, men Russland bruker det til rekognosering, patruljer, lette angrep og logistikk.
– Disse kjøretøyene er svært nyttige for transport av personell, ammunisjon og forsyninger. De brukes også til evakuering av drepte og sårede, sier en ukrainsk militæranalytiker.
Desertcross 1000-3 har en lengde på 3,4 meter, bredde på 1,8 meter og høyde på 1,9 meter, med en bakkeklaring på 305 mm.
Standardmodellen veier 850 kg og kan bære 300 kg last, men den russiske hæren bruker en forsterket versjon som veier 1050 kg og har en nyttelast på 550 kg.
Kjøretøyet har en to-sylindret V-motor med 87 hestekrefter og kan oppnå en hastighet på 80 km/t med en rekkevidde på 250 km. Det er mulig å koble inn bakhjuls- eller firehjulsdrift.
Kinesisk produsent på sanksjonsliste
Kjøretøyene produseres av den kinesiske bedriften Shandong Odes Industry Co., Ltd (Aodes), som ble lagt til Ukrainas liste over internasjonale krigssponsorer i desember 2023. Selskapet fortsetter å levere sine produkter til Russland og har et omfattende nettverk av forhandlere i landet.
Aodes har solgt kjøretøy til Russland siden 2021 og fortsetter å betale betydelige summer til den russiske statskassen, ifølge den ukrainske analytikeren Sanya Kozatskyi.
Les også: Ukrainske soldater roser tysk luftvern mot russiske droner
Mangler beskyttelse mot angrep
Til tross for deres nytteverdi, har Desertcross 1000-3 store svakheter. De mangler pansring og gir ingen beskyttelse mot småkalibret ild eller miner.
Russiske soldater har forsøkt å beskytte kjøretøyene med “grillgitter” mot droner og frittfallende sprengladninger, men dette har vist seg lite effektivt, presiserer Kozatskyi.
Ukrainske styrker har dokumentert en rekke tilfeller der russiske Desertcross 1000-3 har blitt ødelagt av FPV-droner og miner. I forsøk på å redusere tap har noen av kjøretøyene blitt utstyrt med røykkastere og kamuflasjenett.
Spørsmål rundt kostnad og korrupsjon
Prisen på Desertcross 1000-3 i grunnversjon for den russiske hæren er 1,58 millioner rubler (ca. 180 000 NOK), mens en modifisert versjon koster 2,1 millioner rubler (ca. 240 000 NOK).
Dette har ført til spekulasjoner om hvorfor Russland ikke i stedet kjøper sine egne SUV-er, som UAZ Hunter (1,3 millioner rubler, ca. 150 000 NOK) eller UAZ Patriot (1,5 millioner rubler, ca. 170 000 NOK).
Enten kan det være snakk om korrupsjon, eller så stoler ikke den russiske hæren på egne bilprodusenter, skriver den ukrainske analytikeren.
Standardisering av treningsprogram
I desember 2024 annonserte det russiske forsvarsdepartementet at de har opprettet et treningssenter for førere av Desertcross 1000-3. Treningsbanen er på fem kilometer og inkluderer hinderløyper for å forbedre kjøreevnen i stridsområder.
Russland ser ut til å planlegge fortsatt bruk av Desertcross 1000-3 i strid, noe som betyr at Ukraina må bruke ressurser på å ta dem ut, konkluderer analytikeren.
Ukrainske forsvarsstyrker har i over ett år systematisk ødelagt disse kjøretøyene ved hjelp av droner og sprengladninger.
Rostec leverer nye pansrede kjøretøy med burpansring til den russiske hæren