For første gang leder et kinesisk elbilmerke nybilregistreringene i landet, med 14,4 prosent av markedet.
Kinesiske BYD har blitt Singapores mest solgte bilmerke i 2024, med 6,191 registrerte biler, og slår både japanske Toyota og tyske BMW, melder The Strait Times. Dette er første gang et kinesisk elbilmerke topper salgslistene i Singapore.
Tall fra Land Transport Authority viser at BYD sto for 14,4 prosent av alle nybilregistreringer i 2024. Bilene som ble registrert inkluderer modeller fra BYD og deres luksusmerke Denza, som debuterte i Singapore samme år.
BYD klatret fra fjerdeplass i 2023 til førsteplass i 2024, med en økning på 337 prosent sammenlignet med året før. Til sammenligning registrerte Toyota, som tidligere var markedsleder, 5,736 biler i 2024, mens BMW beholdt tredjeplassen med 5,042 registreringer.
Økende interesse for elbiler
Totalt ble det registrert 43,022 nye biler i Singapore i 2024, en økning på 42,3 prosent fra året før. Elbiler utgjorde 33,6 prosent av disse, sammenlignet med 18 prosent i 2023. BYD, Tesla og BMW sto for 70,7 prosent av elbilregistreringene, mens resten var fordelt på nesten 30 ulike merker.
Les også: Canada innfører 100 % toll på kinesiske elbiler
James Ng, administrerende direktør for BYD i Singapore og Filippinene, mener at Singapores støttende politikk for elbiler og BYDs globale merkevarebygging har bidratt til suksessen.
– Vi forventer at elbilmarkedet vil fortsette å vokse med de gunstige tiltakene som finnes her, uttalte han.
Han ønsket også konkurranse fra andre kinesiske elbilmerker velkommen.
– Vi er sikre på at vår teknologi, høye opplevde verdi blant kundene, konkurransedyktige priser og gode kjøreopplevelser vil holde oss i ledelsen, sa Ng.
Tøffere tider for luksusbilmarkedet
Mens elbilene vokser i popularitet, har markedet for luksusbiler som Rolls-Royce, Ferrari og Bentley hatt en kraftig nedgang. Registreringene av slike biler falt betydelig i 2024, noe bilforhandler Raymond Ng knytter til en økning i skattesatsen for luksusbiler til 320 prosent.
– Det tar ofte opptil 12 måneder å levere en spesialbestilt luksusbil, så de fulle konsekvensene av skatteøkningen viser seg først i tallene for 2024, forklarte han.
Med det økende presset på luksusmarkedet og den raske veksten i elbilsektoren, er det tydelig at Singapores bilindustri gjennomgår en betydelig transformasjon.
EU vedtar toll på kinesiske elbiler til tross for splittelse