16. januar, 2025

Kinesisk investering skaper 900 nye jobber i Ungarn

Share

Det kinesiske bilselskapet Xinzhi etablerer en fabrikk i Ungarn gjennom en investering på 50 milliarder HUF (120 millioner euro).

Det kinesiske selskapet, som har hovedkontor i Taizhou, er en nasjonal høyteknologibedrift og en av de ti ledende aktørene i Kinas bilindustri for elektronikk og elektriske komponenter, skriver bne IntelliNews.

Markedsleder innen motorproduksjon

Xinzhi er en Tier 2-leverandør med 4 000 ansatte og er markedsledende i produksjonen av en av de viktigste basisenhetene i elektriske motorer. Selskapet har etablert strategiske partnerskap med store aktører som Valeo, Bosch og Denso, ifølge egen nettside. I Kina samarbeider Xinzhi også med bilprodusenter som BYD, Nio, Dongfeng og Geely.

Den nye fabrikken bygges i Hatvan, 60 km nord for Budapest, og vil skape 900 nye arbeidsplasser, opplyste Ungarns utenriks- og handelsminister Péter Szijjártó. Byens industriområde, som allerede huser Bosch Groups bildivisjon, blir en viktig del av satsingen.

Ungarn: Et knutepunkt for kinesiske investeringer

Ungarn er en attraktiv destinasjon for kinesiske investeringer, takket være sin strategiske beliggenhet, med prosjekter verdt over 4 billioner HUF under utvikling.

– Investeringen fra Xinzhi styrker Ungarns posisjon i det globale markedet for overgangen til elektriske kjøretøy, uttalte Szijjártó.

Han påpekte at Ungarn er ledende innen global bilfornyelse og elektrisk mobilitet.

Forskning og utvikling i fokus

I tillegg til produksjon bringer Xinzhi med seg betydelig forskning og utvikling til Ungarn. Selskapet planlegger å ansette 30 høyt kvalifiserte ingeniører.

– Dette er ikke bare en investering i produksjon, men også i fremtidens teknologi, konkluderte Szijjártó.

Elektrisk sjokk fra Kina: Nå kommer nådestøtet mot bilindustrien

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt