3. januar, 2025

Huawei puster Apple i nakken om kinesisk luksus-marked

Share

Mens Apple lenge har holdt posisjonen som det ledende topp i Kina, utfordres de nå av konkurrenter som styrker sitt fotfeste i markedet.

South China Morning Post skriver at Huawei styrket sin posisjon i Kinas øvre prissegment for smarttelefoner i tredje kvartal, og minket forspranget til Apple, som fortsatt leder. Dette viser ferske tall fra Canalys.

Huaweis leveranser i kategorien smarttelefoner til over 600 dollar økte med 34 prosent i septemberkvartalet fra i fjor, og oppnådde 33 prosent markedsandel. Apple hadde et fall på 5 prosent i iPhone-leveransene i samme periode, men beholdt ledelsen i det øvre prissegmentet med 52 prosent.

Huaweis sterke resultat speiler selskapets vellykkede comeback i fjor på 5G-markedet i Kina, verdens største smarttelefonmarked, som ventes å vokse for første gang på fem år i 2024.

Fra juli til september sendte Huawei ut 1,12 millioner sammenleggbare smarttelefoner, en økning på 97 prosent fra året før. Dette gjør Huawei til den mest solgte leverandøren av slike modeller i Kina, foran Honor, Vivo, Xiaomi og Samsung, ifølge CINNO.

Les også: «Død ved tusen kutt»: Beijings geopolitiske strategi i stormaktskampen mot USA 

Etterspørselen etter Huaweis tre-delte sammenleggbare Mate XT – som koster 19 999 yuan (ca. 2 800 dollar) – var så stor i september at prisdrivere i Shenzhen økte prisen fra 60 000 til 70 000 yuan.

En svak nedgang i Apples leveranser i tredje kvartal i Kina tyder på avtakende iPhone-salg, forverret av usikkerhet rundt lokal lansering av Apple Intelligence.

Et globalt oppsving i smarttelefoner med kunstig intelligens bidro til en 15 prosent vekst i det øvre prissegmentet på verdensbasis i tredje kvartal, ifølge Canalys.

Apple stod likevel bak fem av de ti mest solgte smarttelefonmodellene i Kina i tredje kvartal, med iPhone 15 Pro Max på topp. Huaweis Pura 70-serie kom på sjetteplass blant modeller i øvre prisklasse.

Blant de fremste leverandørene i Kinas øvre prissegment hadde Honor 5 prosent andel, mens Xiaomi og Samsung hadde 3 prosent hver, etter Apple og Huawei.

Globalt dominerte Apple med 63 prosent andel i det øvre prissegmentet, hjulpet av at Apple Intelligence var med i iPhone 16-serien som kom i september. Samsungs andel var 21 prosent, Huaweis 8 prosent.

Verdens smarttelefonmarked ventes å vokse 6 prosent i år, til 1,22 milliarder enheter. Etter 2024 vil veksten trolig gå ned rundt 1 prosent fram mot 2028, ifølge Canalys.

USA og Kina i strategisk maktspill: Fremtiden for geopolitikk i Øst-Asia 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt