Mens Apple lenge har holdt posisjonen som det ledende topp i Kina, utfordres de nå av konkurrenter som styrker sitt fotfeste i markedet.
South China Morning Post skriver at Huawei styrket sin posisjon i Kinas øvre prissegment for smarttelefoner i tredje kvartal, og minket forspranget til Apple, som fortsatt leder. Dette viser ferske tall fra Canalys.
Huaweis leveranser i kategorien smarttelefoner til over 600 dollar økte med 34 prosent i septemberkvartalet fra i fjor, og oppnådde 33 prosent markedsandel. Apple hadde et fall på 5 prosent i iPhone-leveransene i samme periode, men beholdt ledelsen i det øvre prissegmentet med 52 prosent.
Huaweis sterke resultat speiler selskapets vellykkede comeback i fjor på 5G-markedet i Kina, verdens største smarttelefonmarked, som ventes å vokse for første gang på fem år i 2024.
Fra juli til september sendte Huawei ut 1,12 millioner sammenleggbare smarttelefoner, en økning på 97 prosent fra året før. Dette gjør Huawei til den mest solgte leverandøren av slike modeller i Kina, foran Honor, Vivo, Xiaomi og Samsung, ifølge CINNO.
Les også: «Død ved tusen kutt»: Beijings geopolitiske strategi i stormaktskampen mot USA
Etterspørselen etter Huaweis tre-delte sammenleggbare Mate XT – som koster 19 999 yuan (ca. 2 800 dollar) – var så stor i september at prisdrivere i Shenzhen økte prisen fra 60 000 til 70 000 yuan.
En svak nedgang i Apples leveranser i tredje kvartal i Kina tyder på avtakende iPhone-salg, forverret av usikkerhet rundt lokal lansering av Apple Intelligence.
Et globalt oppsving i smarttelefoner med kunstig intelligens bidro til en 15 prosent vekst i det øvre prissegmentet på verdensbasis i tredje kvartal, ifølge Canalys.
Apple stod likevel bak fem av de ti mest solgte smarttelefonmodellene i Kina i tredje kvartal, med iPhone 15 Pro Max på topp. Huaweis Pura 70-serie kom på sjetteplass blant modeller i øvre prisklasse.
Blant de fremste leverandørene i Kinas øvre prissegment hadde Honor 5 prosent andel, mens Xiaomi og Samsung hadde 3 prosent hver, etter Apple og Huawei.
Globalt dominerte Apple med 63 prosent andel i det øvre prissegmentet, hjulpet av at Apple Intelligence var med i iPhone 16-serien som kom i september. Samsungs andel var 21 prosent, Huaweis 8 prosent.
Verdens smarttelefonmarked ventes å vokse 6 prosent i år, til 1,22 milliarder enheter. Etter 2024 vil veksten trolig gå ned rundt 1 prosent fram mot 2028, ifølge Canalys.
USA og Kina i strategisk maktspill: Fremtiden for geopolitikk i Øst-Asia 🔒