26. desember, 2024

Klesgigant møter boikott i Kina etter kontroversiell uttalelse

Share

Kinesiske forbrukere krever boikott av Uniqlo etter at selskapets toppsjef avviste bruk av bomull fra Xinjiang, et tema med stor politisk tyngde.

Kleskjeden Uniqlo står overfor boikottoppfordringer i Kina etter at administrerende direktør i morselskapet Fast Retailing uttalte at selskapet ikke kjøper bomull fra Kinas Xinjiang-region. Regionen har de siste årene vært anklaget for bruk av tvangsarbeid, skriver The Strait Times.

Fast Retailings toppsjef, Tadashi Yanai, kom med uttalelsen under et intervju i Tokyo med British Broadcasting Corporation (BBC), publisert 28. november.

To emneknagger knyttet til Yanais kommentarer gikk viralt på den kinesiske sosiale medieplattformen Weibo 29. november. Flere brukere uttrykte sinne mot selskapet og lovet å aldri kjøpe Uniqlo-produkter igjen.

– Med denne holdningen fra Uniqlo, og med en så arrogant grunnlegger, satser de sikkert på at kunder vil glemme dette om noen dager og fortsette å handle. Kan vi stå samlet denne gangen? skrev en bruker.

Fast Retailing har foreløpig ikke besvart forespørsler om kommentar.

På en pressekonferanse 29. november ble Kinas utenriksdepartements talsperson Mao Ning spurt om Yanais kommentarer. Hun sa:

Les også: Human Rights Watch: Kinesiske dissidenter i Japan under press fra Beijing

– Vi håper selskaper kan unngå politisk press og dårlig innblanding, og selvstendig ta forretningsbeslutninger i tråd med sine egne interesser.

Kina som nøkkelmarked

Kina er Fast Retailings største utenlandsmarked, og selskapet har over 900 butikker på fastlandet. Det utvidede Kina-markedet, som inkluderer Taiwan og Hongkong, står for mer enn 20 prosent av selskapets inntekter.

Spørsmålet om innkjøp fra Xinjiang har blitt en geopolitisk utfordring for utenlandske selskaper med stor tilstedeværelse i Kina.

Dette ble tydelig da Uniqlo-rivalen H&M møtte massiv forbrukerboikott i Kina i 2021. Boikotten kom etter at H&M på sin nettside uttrykte bekymring for påstandene om tvangsarbeid i Xinjiang og kunngjorde at selskapet ikke lenger ville kjøpe bomull derfra.

H&M opplevde at butikkene deres ble fjernet fra store e-handelsplattformer, og butikkplasseringer ble slettet fra kartapper i Kina. Andre vestlige merkevarer, som Nike, Puma og Burberry, ble også trukket inn i kontroversen.

Etterforskning av PVH

I september startet Kinas handelsdepartement en etterforskning av PVH, morselskapet til Calvin Klein og Tommy Hilfiger. Departementet uttalte at PVH var mistenkt for å «urimelig boikotte» bomull og andre produkter fra Xinjiang «uten faktagrunnlag».

PVH har uttalt at selskapet vil svare i samsvar med relevante regler, ifølge medieoppslag. 

Kina skjerper kampen mot terror i Xinjiang

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt