Ungarn styrker sitt samarbeid med Kina gjennom milliardinvesteringer, økt turisme og strategiske avtaler som gir landet en sentral rolle i Europa.
Ungarn har blitt det største målet for kinesiske investeringer i Europa. Hele 44 prosent av alle kinesiske investeringer i regionen havnet i Ungarn i fjor, ifølge utenriksminister Péter Szijjártó. Dette ble fremhevet under hans møte med Kinas utenriksminister Wang Yi i Beijing 26. november, skriver IntelliNews.
Historisk partnerskap
Både Szijjártó og Wang Yi understreket betydningen av det styrkede samarbeidet mellom landene, som i mai ble oppgradert til et «allværssamarbeid» på strategisk nivå. Denne avtalen ble formalisert under Kinas president Xi Jinpings statsbesøk til Ungarn tidligere i år.
I dag pågår kinesiske prosjekter i Ungarn til en verdi av over 4000 milliarder forint, tilsvarende 10 milliarder euro. Szijjártó la vekt på at disse investeringene skaper titusener av arbeidsplasser og legger grunnlaget for fremtidig økonomisk vekst.
Ny kinesisk industri i Ungarn
Under besøket kunngjorde Szijjártó flere nye kinesiske investeringer. Blant annet skal Wasion Holdings Limited etablere et forsknings- og produksjonssenter for smarte strømmålere utenfor Budapest, til en kostnad på fire milliarder forint. Samtidig vil Zhejiang starte masseproduksjon av gir og akslinger for bilindustrien på et nytt fabrikkanlegg i Øst-Ungarn, med en investering på 40 milliarder forint.
Les også: Maktspill: Kinas strategiske manøvrer i Europa og det globale sør 🔒
De store investeringene, inkludert verdens største batteriprodusent CATLs fabrikk til 7,4 milliarder euro, har gjort Ungarn til en nøkkelaktør i Kinas økonomiske strategi i Europa. CATL-prosjektet er den største kinesiske nyetableringen i Europa til nå.
Pragmatisk linje mot Kina
Ungarn var også det første europeiske landet som signerte en samarbeidsavtale om Kinas Belte-og-vei-initiativ (BRI). Et av de største prosjektene er en høyhastighetsbane mellom Budapest og Beograd. Samtidig har Ungarn blitt en viktig base for kinesiske banker, med både Bank of China og China Construction Bank til stede i landet.
Szijjártó kritiserte nylig EUs planlagte toll på kinesiske elbiler, som han mener vil skade europeisk konkurranseevne. Han fremhevet behovet for en pragmatisk tilnærming til EU-Kina-relasjoner, og understreket at Ungarns rolle som produksjonssenter for bilindustrien – både for østlige og vestlige selskaper – er avgjørende for landets økonomi.
Økt kinesisk turisme
Turismen er også i vekst, med kinesiske besøkstall som allerede har overgått nivåene fra før pandemien. Det pågår nå diskusjoner om å øke antallet ukentlige flyvninger mellom kinesiske byer og Budapest.
– Turistbåndene mellom våre land har aldri vært sterkere, uttalte Szijjártó.
Med sitt økonomiske samarbeid og strategiske partnerskap med Kina posisjonerer Ungarn seg som en ledende aktør i Europas forhold til det kinesiske markedet.