Restaurantbransjen i Hongkong møter utfordringer med fallende salgstall, påvirket av endrede forbruksmønstre og økonomiske forhold.
Interessen for å spise ute i storbyen faller stadig, viser nye tall. I årets andre kvartal sank restaurantenes omsetning med 2,1 prosent til 26,9 milliarder HK dollar. Dette kommer på toppen av en nedgang året før, noe som understreker utfordringene sektoren står overfor, skriver South China Morning Post.
Regjeringens statistikk fra april til juni peker på endrede forbruksmønstre blant både lokalbefolkningen og turister som en hovedårsak til nedgangen. Utsiktene fremover er ikke lystige, med fortsatt press på restaurantenes drift.
I denne perioden falt omsetningen for kinesiske restauranter mest markant, med 7,3 prosent i verdi og 10 prosent i volum. Barer fulgte etter med en nedgang på 6,7 prosent i verdi og 9,7 prosent i volum. Imidlertid klarte hurtigmatkjedene å svømme mot strømmen med en økning på 7,9 prosent i verdi og 4,7 prosent i volum.
Denne nedgangen kan delvis forklares med at mange innbyggere valgte å reise til nærliggende steder som Shenzhen etter gjenåpningen av grensene post-pandemi. Der er levekostnadene lavere, og Hongkongs valutakurs, som er knyttet til den amerikanske dollaren, gjør byens valuta dyr i sammenligning med andre regionale valutaer.
Les også: Hongkongs vei mot økonomisk usikkerhet
Amerikanske Outback Steakhouse kunngjorde nylig at de vil stenge ni av sine 19 restauranter i Hong Kong på grunn av høye leiepriser og svake salgstall, noe som fører til oppsigelser av over 300 ansatte.
Simon Wong Kit-lung, ærespresident i Instituttet for ernæring, mener nedgangen var forventet og beskriver situasjonen som utfordrende for restaurantene:
– Vi hadde påske og arbeidernes dag i denne perioden, og svært mange Hongkongere dro til Kina eller Sørøst-Asia, forklarte han. Han la til at det ikke kom nok turister til å veie opp for tapet.
Selv om restaurantbransjen forventer ytterligere utfordringer i tredje kvartal, gir sommer-OL et lite pusterom da flere lokalbefolkningen går ut for å se på live-sendinger og benytte seg av tilbud.
Samtidig sliter detaljhandelen også, med en omsetningsnedgang på 9,7 prosent i juni, det tredje påfølgende fallet.
Hongkongs butikker rammes hardt: Salget ned 11,5 prosent i mai