4. januar, 2025

Verdens lengste tunnel åpnet i Kina

Share

Kina fullførte 30. desember byggingen av verdens lengste motorveitunnel, Tianshan Shengli-tunnelen, i Xinjiang Uigur autonome region. Den nye tunnelen markerer et viktig skritt i landets infrastrukturutvikling.

Med en lengde på 22,13 kilometer vil tunnelen redusere reisetiden gjennom de snødekte Tianshan-fjellene fra tre timer til rundt 20 minutter, skriver The Strait Times

Forbinder nord og sør i Xinjiang

Tianshan Shengli-tunnelen er en del av den 319,72 kilometer lange Urumqi-Yuli-motorveien, som knytter Xinjiangs regionale hovedstad Urumqi i nord til Yuli fylke i sør. Når motorveien åpnes for trafikk i 2025, vil kjøretiden mellom de to stedene reduseres fra sju timer til litt over tre.

Den regionale regjeringen i Xinjiang uttaler at tunnelen vil styrke forbindelsen mellom nord og sør i regionen og fremme dens rolle som et sentralt område på Silkeveiens økonomiske belte. Bedre infrastruktur forventes også å åpne for økt samarbeid med land i Eurasia.

Teknologiske gjennombrudd

Arbeidet med tunnelen startet i april 2020 og møtte store utfordringer, inkludert komplekse geologiske forhold og en gjennomsnittlig byggehøyde på over 3 000 meter. Byggeplassen ligger nær Tianshan No. 1-breen og et viktig vannbeskyttelsesområde, noe som krevde strenge økologiske tiltak.

Les også: Kinas spionaktiviteter i Vesten: En oversikt 🔒

To spesialutviklede tunnelboremaskiner ble brukt til å bygge den midtre driftstunnelen og skape en plattform for videre arbeid. Dette er første gang Kina bruker en slik maskin til veibygging, en teknologisk milepæl som reduserte byggetiden fra ti til litt over fire år.

– Vi har brutt det teknologiske monopolet til utenlandske selskaper og tatt ledelsen innen innovasjon, uttalte Cui Jingchuan, president i China Communications Construction Xinjiang Transportation Investment and Development.

Ny æra for Xinjiang

Tunnelen vil bidra til bedre flyt av mennesker og skape flere karrieremuligheter mellom nord og sør i Xinjiang, ifølge den regionale regjeringen.

Yang Dongdong, som var en del av byggeteamet, beskrev utfordringene de møtte under arbeidet: 

– Å se tunnelen ferdigstilt er som å se mitt eget barn bli født.

Med dette prosjektet har Kina demonstrert sin evne til å takle enorme infrastrukturoppgaver samtidig som det legger til rette for økonomisk vekst og regional utvikling.

Vann som våpen: Kinas «økodominans»-strategi i Himalaya 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt