6. oktober, 2024

Til tross for geopolitisk kluss: Kina gir ikke opp på USA som marked

Share

Økte amerikanske tollsatser på kinesiske produkter stopper ikke Kinas vilje til å samarbeide og handle med USA.

Selv om handelshindringer og økonomiske spenninger øker, vil Kina aldri gi opp å eksportere til det amerikanske markedet, sier en høytstående kinesisk tjenestemann innen internasjonal handel, skriver South China Morning Post.

Ren Hongbin, styreleder for China Council for the Promotion of International Trade, uttalte dette på Verdens økonomiske forums årlige møte i Dalian på tirsdag.

– Vi ønsker fortsatt å fordype samarbeidet med USA innen handel og investeringer, fordi alle vet at essensen av kinesisk-amerikansk handel er vinn-vinn samarbeid, sa Ren.

Ren påpekte at USA er Kinas største eksportmarked, til tross for at Kina i 2023 mistet sin posisjon som den største kilden til amerikanske importvarer. Mexico tok over denne plassen som følge av Washingtons tollsatser og innsats for å diversifisere forsyningskjeder.

– Selv om tradisjonelle markeder fortsatt er viktige, jobber Kina hardt for å utvikle nye markeder, og begge er viktige, sa Ren, som også er tidligere viseminister for handel.

Han la til at fremvoksende markeder og utviklingsland nå utgjør 56,7 prosent av Kinas handelsvolum, noe som overstiger andelen fra tradisjonelle partnere som USA og Europa.

Les også: – Kina drar nytte av krigene i Midtøsten og Ukraina

Ren fremhevet også at geopolitisk spenning og proteksjonisme er de største utfordringene for internasjonal handel. Dette har økt kostnadene og forstyrret globale handelsstrømmer. USA kunngjorde nylig betydelige toll på kinesiske produkter, inkludert 100 prosent toll på elektriske kjøretøy, selv om USA importerer svært få av disse fra Kina. EU annonserte også nylig en økning av tollsatser på kinesiske elektriske kjøretøy med opptil 38 prosent.

Grunnleggeren av elektronikkgiganten TCL, Li Dongsheng, uttrykte at økonomisk globalisering drives av markedskrefter, og at å forstyrre handelsstrømmen med administrative midler er en «uoverkommelig» tilnærming. Han påpekte at selskapene er hjelpeløse overfor regjeringens beslutninger, men trodde fortsatt på at den generelle trenden med økonomisk globalisering er uforanderlig.

TCLs største eksportmarked er USA, og etter at USA hevet tollsatsene på kinesiske produkter, må TCL nå sende deler til land som Vietnam og Mexico for montering før de kan eksportere til USA. Dette gjør handelsrutene mer komplekse og øker kostnadene for amerikanske forbrukere, forklarte Li.

Li la også til at Kinas produksjonssektor står for 30 prosent av global produksjon, men at denne andelen ikke bør øke ytterligere. I stedet bør kinesiske selskaper eksportere sin produksjonskapasitet til andre land for å bidra til deres økonomiske utvikling.

Han avsluttet med å si at utviklingen av Kinas produksjonsindustri bør gi muligheter for andre land, spesielt de med mindre utviklede industrier, og bidra til global økonomisk vekst.

USA og Kina i strategisk maktspill: Fremtiden for geopolitikk i Øst-Asia 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt