Russiske brukere av Telegram og WhatsApp har gått til gruppesøksmål mot Roskomnadzor og det russiske digitaliseringsdepartementet.
De mener statlige begrensninger på tale- og videosamtaler bryter med grunnleggende rettigheter, mens myndighetene hevder tiltakene har redusert svindel. Dette melder The Moscow Times.
En gruppe på 42 russiske brukere av meldingstjenestene Telegram og WhatsApp har levert et administrativt gruppesøksmål mot Roskomnadzor og Russlands digitaliseringsdepartement.
Søksmålet ble levert 23. desember til Tagansky distriktsdomstol, ifølge opplysninger gjengitt av RBC.
Saksøkerne ber retten slå fast at myndighetenes delvise begrensning av tale- og videosamtaler i WhatsApp og Telegram er ulovlig og uten saklig grunn. Etter deres syn krenker tiltakene borgernes rettigheter og interesser.
Viser til sentralbankens tall
I søksmålet peker brukerne på tall fra Russlands sentralbank som ifølge dem viser at svindel i hovedsak skjer via vanlige mobilanrop og SMS, ikke gjennom meldingsapper.
– De viktigste kanalene for svindel er mobiltelefoni og tekstmeldinger, ikke meldingsapper, heter det i anførslene, slik de er gjengitt av RBC.
Saksøkerne hevder det finnes alternative tiltak for å bekjempe svindel uten å gripe inn i borgernes rettigheter. Blant annet viser de til muligheten for frivillig, brukeraktivert blokkering av datatrafikk i meldingstjenester for dem som ønsker det.
Les også: Russland tester hjerne-implanterte «fugledroner» over byer
RBC har opplyst at de har sendt forespørsel om kommentar til både Roskomnadzor og digitaldepartementet, uten å ha fått svar.
Myndighetene forsvarer tiltakene
Roskomnadzor kunngjorde i august 2025 at de ville innføre begrensninger på taleanrop i utenlandske meldingsapper. Tiltaket ble begrunnet med kampen mot svindel og med at WhatsApp ikke hadde oppfylt krav i russisk lovgivning.
Ifølge tilsynet hadde disse plattformene blitt «de viktigste stemmebaserte tjenestene brukt til svindel, pengeutpressing og rekruttering til sabotasje og terrorvirksomhet».
På et møte i Folkefrontens sentrale hovedkvarter 23. desember uttalte Sergej Novikov, leder for presidentadministrasjonens avdeling for samfunnsprosjekter, at begrensningene har hatt effekt.
– Som følge av at taleanrop i utenlandske meldingsapper har vært blokkert siden august, ser vi at statistikken for denne typen datakriminalitet går ned, sa Novikov.
WhatsApp reagerer kraftig
WhatsApp, som eies av Meta (klassifisert som ekstremistisk og forbudt i Russland), har på sin side reagert skarpt på tiltakene.
– Vi er klare til å kjempe for brukerne våre. Å presse folk over på mindre sikre og statlig pålagte apper kan bare gjøre situasjonen mindre trygg for russiske borgere, uttalte selskapet tidligere denne uken, sitert av Reuters.
Uttalelsen er blitt tolket som en indirekte henvisning til Max, en statlig støttet meldingstjeneste lansert tidligere i 2025. Denne appen har blitt kritisert av eksperter for svake sikkerhetsløsninger.
Saksøkerne mener at blokkeringen av samtaler i meldingsapper bryter med flere konstitusjonelle prinsipper, blant annet retten til privatliv, hemmelighold av kommunikasjon, fri informasjonsflyt og forbudet mot vilkårlige inngrep i borgernes rettigheter.
Utfallet av saken kan få betydning for fremtidig regulering av digitale kommunikasjonstjenester i Russland.
Sjeldne protester i Russland mot forbud på WhatsApp- og Telegram-samtaler















