26. desember, 2024

Storbritannia slår ned på russisk skyggeflåte

Share

Storbritannia har innført sanksjoner mot ti fartøy i Russlands såkalte skyggeflåte.

De nye sanksjonene er et tiltak for å intensivere presset mot Russlands oljeinntekter, som er president Putins viktigste finansieringskilde for den ulovlige krigen i Ukraina. Dette markerer tredje gang Storbritannia bruker sine spesialtilpassede fullmakter til å sanksjonere individuelle fartøy, og retter seg mot dem som undergraver sanksjonene og muliggjør Russlands oljehandel.

Dette ble kunngjort av den britiske regjeringen gjennom utenriksdepartementet i en pressemelding publisert 11. september.

Direkte tiltak mot Kremls skyggeflåte

Dagens tiltak retter seg direkte mot fartøy i Kremls skyggeflåte, som Russland bruker i et desperat forsøk på å undergrave Storbritannias og G7-landenes sanksjoner og fortsette sin uforstyrrede handel med russisk olje.

– Russlands oljeeksport er den mest kritiske inntektskilden for finansiering av Putins ulovlige krig i Ukraina og stod for omtrent en fjerdedel av det russiske statsbudsjettet i 2023. I dag tar vi avgjørende skritt for å begrense disse inntektene, erklærte Storbritannias utenriksminister David Lammy.

Målrettede skip er «høyvolumsforbrytere»

De målrettede skipene er alle «høyvolumsforbryterfartøy» som opererer døgnet rundt for å transportere så mye russisk olje som mulig. Disse skipene vil nå bli nektet adgang til britiske havner og vil bli utestengt fra det britiske skipsregisteret.

Kun tre av de målrettede fartøyene – NICOLAY ZUYEV, NS ASIA og ZALIV ANIVA – har til sammen fraktet olje verdt over 5 milliarder dollar siden Russlands fullskala ulovlige invasjon startet.

– Putins krigsmaskin er finansiert av et mørkt og ulovlig økonomisk system som denne regjeringen er forpliktet til å destabilisere, forklarte utenriksminister David Lammy.

Les også: Russlands skyggeflåte unnviker sanksjoner gjennom smarte omveier

Tidligere britiske tiltak mot individuelle skip i skyggeflåten har ført til at fartøyene har blitt vesentlig forstyrret, med flertallet av dem liggende i tomgang utenfor havner og ute av stand til å fortsette sin handel med russisk olje.

– Dagens sanksjoner underminerer ytterligere Russlands evne til å handle med olje via sin skyggeflåte. Sammen med våre partnere vil vi fortsette å sende et tydelig budskap til Russland om at det internasjonale samfunnet står med Ukraina, og vi vil ikke tolerere denne ulovlige flåten, forklarte Lammy og la til:

– Russland har blitt tvunget til å bruke over 8 milliarder dollar på å samle denne skyggeflåten. Men med sanksjonerte tankere som ligger uvirksomme og ikke kan laste olje, er vi fast bestemt på å gjøre Putins investering til et dyrt feiltrinn for Kreml.

Dagens kunngjøring øker det totale antallet fartøy i «skyggeflåten» til 25 og følger Storbritannias «oppfordring til handling» i juli, som tar sikte på å få en slutt på denne farlige handelen.

De sanksjonerte fartøyene er: NIKOLAY ZUYEV, NS CLIPPER, NS CORONA, ZALIV ANIVA, OLYMPIYSKY PROSPECT, LEONID LOZA, NS ASIA, SCF BALTICA, VLADIMIR TIKHONOV og SCF VANKOR.

Fartøy spesifisert under «Russia (Sanctions) (EU Exit) Regulations 2019» er forbudt å anløpe havner i Storbritannia, kan bli tilbakeholdt eller pålagt bevegelsesrestriksjoner, og vil bli nektet tillatelse til å registrere seg i det britiske skipsregisteret eller få sin eksisterende registrering avsluttet.

I tillegg gjelder ikke unntaket for oljepristaket for tjenester knyttet til spesifiserte skip, eller for leveranse av russisk olje eller oljeprodukter i spesifiserte skip.

Så langt har sanksjoner frarøvet Russland over 400 milliarder dollar i eiendeler og inntekter siden februar 2022. Storbritannia har sanksjonert over 2000 enkeltpersoner og enheter under sitt Russland-sanksjonsregime.

Farlig last: Russlands skyggeflåte truer danske farvann

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt