8. desember, 2024

Skyggetankskipenes kappløp mot vinterisen i Nordøstpassasjen

Share

Tidlig vinteris setter fart på skipsfarten i Russlands nordlige sjøvei, hvor flere fartøy kjemper mot klokken for å rekke fram før isen stenger ruten.

Med vinteren nært forestående har isen i Arktis returnert tidligere enn normalt i den østlige delen av Nordøstpassasjen. Satellittbilder og sporingsdata viser hvordan en russisk atomisbryter arbeider for å holde ruten åpen for kommersiell skipsfart, melder High North News.

Grunnet tidligere isdannelse enn vanlig har mer enn et dusin skip, inkludert flere LNG-tankere, bulkskip, oljetankere og et containerskip, i løpet av den siste uken passert gjennom en smal passasje i isen nord for Wrangel-øya i Tsjuktsjerhavet.

Trafikkrestriksjoner

Administrasjonen for Nordøstpassasjen kunngjorde at ruten vil stenge flere uker tidligere enn i tidligere år på grunn av den tidlige isdannelsen.

Les også: Houthiene fortsetter angrep mot skip: Traff russisk skyggetanker

Kåndhevingen av disse reglene kan derimot bli en annen sak. Atomflot som driver Russlands atomisbrytere, overser ofte brudd på sine egne regler.

Bryter regler med eskortering

Tidligere i år har flere LNG- og oljetankere seilt gjennom ruten uten tillatelse og uten å være registrert i de daglige loggene. Flere fartøy manglet også tilstrekkelig isklasse som kreves etter Nordøstpassasjens regelverk.

Det er ventet at tre tungløftfartøy, som frakter moduler til det sanksjonerte Arctic LNG 2-prosjektet, vil bryte fristen. De tre skipene danner en konvoi sør for Beringstredet og vil trolig få følge av en isbryter videre langs ruten.

Disse tungløftfartøyene, som frakter store og tunge moduler fra Kina, har en skrogform og dyptgående som krever sakte fart gjennom isen. Mens vanlige fraktskip kan holde 16 knop, går konvoien av tungløftfartøy frem i en hastighet på 7-8 knop og kan bruke tre til fire uker på å nå målet – dypt inn i november, kanskje lenger.

Russlands skyggeflåte unnviker sanksjoner gjennom smarte omveier

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt