16. oktober, 2024

Skyggetankskipenes kappløp mot vinterisen i Nordøstpassasjen

Share

Tidlig vinteris i Russlands Nordøstpassasje tvinger skip til å skynde seg før ruten stenger. Til tross sanksjoner, fortsetter flere fartøy ferdes gjennom isen med hjelp fra isbrytere.

Med en uvanlig tidlig tilbakekomst av vinterens sjøis vil skipsfarten for skip med lav isklasse stanse på Russlands Nordøstpassasje i løpet av de kommende dagene, i det minste offisielt. Noe last, inkludert strategisk viktige moduler for Arctic LNG 2, vil fortsette å fraktes i strid med Russlands egne sikkerhetsregler. Dette melder High North News.

Med vinteren raskt på vei har sjøisen kommet tilbake uvanlig tidlig i de østlige delene av Russlands Nordøstpassasje. Sporingsdata og satellittbilder viser innsatsen til atomisbryteren Sibir, som jobber i isen og holder en skipsled åpen for kommersielle skip på ruten.

I løpet av den siste uken har mer enn et dusin skip, inkludert flere flytende naturgass (LNG)-skip, bulkskip, oljetankere og et containerskip, passert gjennom den stadig smalere isfrie korridoren nord for Wrangeløya i Tsjuktsjerhavet.

Sjøisen har holdt seg i denne østlige delen av skipsruten gjennom hele sommeren, noe som har gitt vinterisen et forsprang og latt den danne seg raskere enn den ellers ville gjort.

Russlands Nordøstpassasje-administrasjon kunngjorde at ruten vil stenge flere uker tidligere enn de foregående årene på grunn av den tidlige dannelsen av is. Skip uten isklasse må forlate Øst-Sibirhavet og Tsjuktsjerhavet innen 15. oktober, mens skip med lavere isklasse må gjøre det fem dager senere.

Les også: Houthiene fortsetter angrep mot skip: Traff russisk skyggetanker

Imidlertid vil håndhevelsen av navigasjonsfristen være en annen sak. Siden passasjen ble satt under myndigheten til Russlands operatør av atomisbrytere, Atomflot, har ruteadministrasjonen i økende grad oversett brudd på egne regler og forskrifter.

Denne sommeren passerte flere LNG- og oljetankskip fra den såkalte «skyggemarked-flåten» ruten uten tillatelse og uten å bli registrert i de daglige loggene. Andre hadde ikke tilstrekkelig isklasse som spesifisert i Nordøstpassasjens offisielle regler.

Fristene 15. og 20. oktober for skip uten og med lav isklasse vil nesten helt sikkert bli brutt av tre tunge løftefartøy som frakter kraftverksmoduler fra Kinas Wison New Energies til det sanksjonerte Arctic LNG 2-prosjektet. Ett av fartøyene mangler isklasse, og to har lav Ice1-isklasse. De samler seg for å danne en konvoi sør for Beringstredet.

De vil sannsynligvis få en isbryter-eskorte for å fortsette sin reise langs Nordøstpassasjen. I motsetning til tradisjonelle lasteskip, som kan holde en hastighet på rundt 16 knop eller mer, krever tunge løftefartøy en mye lavere hastighet på grunn av skrogets spesielle form og lav posisjon i vannet.

På store deler av sin reise fra Kina over det nordlige Stillehavet har de tre fartøyene reist med bare 7-8 knop. Med den hastigheten har konvoien minst 3-4 uker igjen før de når målet sitt, noe som tar dem dypere inn i november. Dette betyr at de ikke engang vil ha forlatt Arktis etter å ha levert den sanksjonerte lasten.

Foruten å bryte Russlands egne regler for Nordøstpassasjen, mistenkes også et økende antall skip for å ikke oppfylle de spesifikke kravene i Polar-koden, inkludert spesielt utstyr og opplæring av mannskapet.

Russlands skyggeflåte unnviker sanksjoner gjennom smarte omveier

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt