Presset på Panamakanalen åpner døren for Nicaraguas ambisiøse kanalprosjekt, som nå søker støtte fra både Kina og USA.
Nicaraguas president Daniel Ortega har lagt fram planer for en 445 kilometer lang vannvei mellom Atlanterhavet og Stillehavet. Prosjektet skal være et alternativ til den overbelastede Panamakanalen og ble presentert for kinesiske investorer under et regionalt forretningsmøte, skriver IntelliNews.
Den nye ruten vil koble Det karibiske hav til Stillehavet, med en planlagt dypvannshavn i Bluefields på karibiske kysten som startpunkt. Kanalen skal krysse Nord-Nicaragua gjennom innsjøen Xolotlán (også kjent som Managuasjøen) før den munner ut i Stillehavet ved Puerto Corinto.
Ortega peker på behovet for et alternativ
Kunngjøringen kommer samtidig som Panamakanalen, som håndterer rundt 5 % av verdens sjøtransport, opplever store utfordringer med lav vannstand og økt trafikk. Dette har ført til lange forsinkelser.
– Hver dag blir det mer komplisert å passere gjennom Panama-kanalen, uttalte Ortega til delegatene under det 17. Kina–Latin-Amerika og Karibia-forretningsmøtet i Managua, hvor representanter fra 29 land var til stede.
Les også: Kina åpner milliardhavn i Peru – USA advarer mot militært bruk
Ifølge Panamakanalens myndigheter (ACP) har antall skip som passerer kanalen sunket med 29 % det siste året. Fra oktober 2023 til september 2024 seilte kun 9 944 skip gjennom kanalen, mot 14 080 året før. Den tørre sesongen i regionen har forverret situasjonen.
Ny strategi etter tidligere fiasko
Nicaraguas ambisiøse prosjekt markerer en ny retning etter en tidligere mislykket kanalplan. I mai trakk regjeringen tilbake en omstridt avtale med det Hongkong-baserte selskapet HKND Group, som hadde foreslått en annen rute gjennom innsjøen Cocibolca.
I den nye planen har det kinesiske selskapet CAMC signert en avtale med Nicaraguas transport- og infrastrukturdepartement om å bygge havneanlegget i Bluefields.
Kanalen vil bli delt inn i fire etapper, og Ortega antydet at prosjektet kan tiltrekke seg investeringer fra både Kina og USA. Han minnet også om at USA allerede i 1854 vurderte å bygge en kanal gjennom Nicaragua.
Utfordringer og potensial
Miljø- og finansanalytikere har tidligere stilt spørsmål ved gjennomførbarheten av slike prosjekter i Nicaragua. Regjeringen hevder imidlertid at utbyggingen vil styrke regional handel og økonomisk vekst.
Tiltaket kommer i en tid der Nicaragua ønsker å posisjonere seg som en viktig aktør i global maritim handel. Det gjenstår likevel å få klarhet i detaljer om finansiering og miljøkonsekvensanalyser.
Ortegas regime i Nicaragua trapper opp politisk forfølgelse med rettsreform