Estland setter inn patruljer for å beskytte kabelen som leverer strøm fra Finland etter skader på julaften.
NATO kunngjorde fredag at de vil styrke sin militære tilstedeværelse i Østersjøen etter mistanke om sabotasje mot en undersjøisk strømkabel som forbinder Finland og Estland.
«Jeg snakket med (Finlands president) Alexander Stubb om den pågående finsk-ledede etterforskningen av mulig sabotasje av undersjøiske kabler. Jeg uttrykte full solidaritet og støtte,» skrev NATOs generalsekretær Mark Rutte på plattformen X.
Estland forsvarer energiforbindelsen
Estland startet patruljering med marinen for å beskytte Estlink 1, en undersjøisk strømkabel som leverer strøm fra Finland. Dette skjedde etter at en annen kabel ble skadet første juledag, opplyste forsvarsminister Hanno Pevkur fredag.
«Vi har besluttet å sende marinen vår nær Estlink 1 for å forsvare og sikre energiforbindelsen med Finland,» skrev Pevkur på X.
Les også: Russlands skyggeflåte unnviker sanksjoner gjennom smarte omveier
I en separat uttalelse understreket han at Tallinn ønsker å sende et tydelig signal om at landet er beredt til å beskytte sine strømkoblinger med både militære og ikke-militære midler. Pevkur opplyste også at Estland samarbeider tett med både Finland og NATO i denne saken.
Skader på flere kabler i Østersjøen
Den undersjøiske strømkabelen Estlink 2 ble koblet fra strømnettet onsdag, kun én måned etter at to telekommunikasjonskabler ble ødelagt i svenske farvann i Østersjøen.
Finske myndigheter etterforsker en oljetanker, Eagle S, som mistenkes for sabotasje. Tankeren, som seiler under Cook Islands-flagg, kom fra en russisk havn med blyfri bensin og var på vei til Port Said i Egypt.
– Antakelsen er at dette er et skip fra en såkalt «skyggetanker» som transporterer russisk råolje og petroleumsprodukter som er under embargo, sa Sami Rakshit, generaldirektør for finsk toll, torsdag.
Politiet mistenker at skipets anker kan ha skadet strømkabelen.
Sabotasje mer sannsynlig enn ulykker
Estlands utenriksminister Margus Tsahkna uttalte torsdag at skader på kritisk undersjøisk infrastruktur neppe skyldes uhell.
– Det har vært så mange skader på denne typen infrastruktur at det er vanskelig å tro at det kun er tilfeldigheter eller dårlig navigasjon, sa Tsahkna.
To kinesiske skip, tre skader: Beijing peker nese til Europa