Restauranter i Kina tvinges til å senke prisene kraftig for å tiltrekke seg kunder, samtidig som de kjemper for å overleve i en økonomi preget av deflasjon.
I et gammeldags lager på utkanten av Beijing inspiserte forretningsmannen An Dawei et utvalg av store kjøleskap, industrielle koketopper og bakerovner, som alle ventet på å bli solgt videre til restauranter, skriver Japan Times.
– For den gjennomsnittlige personen er det nesten garantert at det å starte en restaurant ender i fiasko, sier den 38 år gamle mannen, som driver med salg av brukt kjøkkenutstyr.
Bak hvert enkelt apparat ligger historien om en restaurant i Beijing som har gått konkurs. Ofte har de som startet disse restaurantene satset sine sparepenger på en økonomisk oppgang etter COVID-19-pandemien, bare for å se at forbrukerne reduserte restaurantbesøkene da Kinas økonomi bremset opp.
Dette har utløst en priskrig, der matleverandører nå tilbyr kaffe til 9,9 yuan (1,40 dollar) og menyer for fire personer til 99 yuan (14 dollar).
Raske restaurantnedleggelser
I fjor demonterte An og hans team 200 restauranter hver måned, noe som er en økning på 270 prosent sammenlignet med året før. Antallet restauranter som har gått konkurs, har nådd et historisk høyt nivå på nesten 3 millioner på landsbasis, ifølge data fra selskapsregisteret Qichacha.
– I storbyene som Beijing, Shanghai, Guangzhou og Shenzhen er månedlig restaurantnedleggelse på over 10 prosent, noen ganger mer enn 15 prosent, sier An.
Når restauranter i Beijing stenger, fylles An sine ansatte trucker med stoler, ovner, lagringsenheter og bakertraller, for å frakte bort utstyret.
Selskapets inntekter falt med mer enn 20 prosent i 2024, ifølge An, da flere mindre butikker som drikkebutikker og bakerier åpnet og krevde mindre investeringer i utstyr.
Les også: Maktspill: Kinas strategiske manøvrer i Europa og det globale sør 🔒
Kampen om overlevelse
I et tomt kjøpesenter nær Beijings OL-park fortalte en bakerisjef hvorfor butikken måtte stenge etter 14 måneder. Høye husleier på 50 000 yuan (6 900 dollar) per måned og lav kundetrafikk var hovedårsakene.
– Det er butikker ved siden av med lignende produkter, men de er 10 yuan billigere. Vanlige folk kjøper det billigere produktet, sa han.
Analytikere mener at restauranter i Kina i gjennomsnitt har en levetid på rundt 500 dager, og i Beijing kan dette falle til bare ett år. Data viser at restaurantene i byen hadde en nettofortjeneste som falt med 88 prosent i første halvdel av 2024.
Deflasjon og intens konkurranse
Analytiker Zhu Danpeng påpeker at restauranter som tar mellom 100 og 120 yuan (13 til 16 dollar) per person, er mer utsatt for konkurs, da de ikke er tilstrekkelig kostnadseffektive.
An sporer priskrigen tilbake til 2023, da Kina lettet på pandemirestriksjonene, noe som førte til en bølge av nye aktører i restaurantbransjen, etter masseoppsigelser i andre sektorer som eiendom, utdanning, finans og teknologi.
– Når (restaurantene) ikke kan tape penger lenger, vil de finne måter å tjene penger på, og de kan bare gjøre det ved å redusere kvaliteten på ingrediensene, sier An.
Forbrukerne taper på konkurransen
Den intense konkurransen har ført til at mange restauranter har gått konkurs i 2024, noe som har bremset inntektsveksten i Kinas mat- og drikkeindustri til 5,3 prosent, fra 20,4 prosent året før. De som har klart å overleve, har vært nødt til å kutte profittmarginene drastisk for å holde virksomheten i gang.
Kinas megademning i Tibet truer Himalayas økosystem og politiske stabilitet 🔒