Kinas strategiske manøvrer i Shaksgamdalen i Kashmir nærmer seg kritiske indiske militærposisjoner på Siachen-breen, og skaper økte sikkerhetsutfordringer for India i et allerede spent geopolitisk klima.
Kinas nylige bygging av en vei i Shaksgamdalen, et omstridt område langs grensene til den kinesiske provinsen Xinjiang og det pakistansk-okkuperte Kashmir (PoK), har gjenopplivet spenninger i en allerede ustabil region. Dette rapporterer Karan Sharma, senior forskningsfellow ved Institutt for humaniora og samfunnsvitenskap ved BITS-Pilani Goa, i en kronikk i EurasianTimes.
Shaksgamdalen, en del av det større Trans-Karakoram-traktatet, har vært et betent spørsmål siden Pakistan overførte området til Folkerepublikken Kina i 1963, en handling India anser som ulovlig. Denne overføringen har ført til langvarige territorielle tvister i de nordlige områdene av PoK og Ladakh. I dag har Trans-Karakoram-traktatet blitt et geopolitisk fokuspunkt, hovedsakelig på grunn av Kina-Pakistan Økonomiske Korridor (CPEC), et flaggskipprosjekt under Kinas Belte-og-vei-initiativ (BRI), som har til hensikt å koble Kinas Xinjiang-provins til Pakistans Gwadar havn gjennom et nettverk av energi, logistikk og transportrelaterte infrastrukturprosjekter.
Les også: India går til anskaffelse av hjemmeproduserte kamikazedroner
Denne korridoren går gjennom omstridte territorier i PoK, spesielt Gilgit-Baltistan, noe som gjør det kinesisk-finansierte prosjektet uakseptabelt for India. Den siste veibyggingen i nedre Shaksgamdalen gjennom Aghil-passet har lagt til et nytt lag i det komplekse nettverket av territorielle tvister i Nord-Ladakh. Den nye veien, som strekker seg nærmere Siachen-breen, et område av strategisk betydning for India på grunn av sin høye beliggenhet som gir en dominerende militær posisjon, utfordrer direkte Indias sikkerhetsinteresser i India-Pakistan-Kina-triseksjonen nær Siachen.
India har konsekvent motsatt seg kinesiske infrastrukturprosjekter i PoK og anser dem som en overtredelse av sin territorielle integritet. Fremveksten av en annen kinesisk veikryssing i Karakoram, denne gangen gjennom Aghil-passet i Shaksgamdalen, representerer en betydelig utvikling; den allerede eksisterende ruten i PoK, dvs. nasjonal motorvei 35/G-314 gjennom Khunjerab-passet, fungerer som en vital del av CPEC, og byggingen av en alternativ rute gjennom Shaksgamdalen introduserer en ny dynamikk.
Det kan være flere potensielle mål bak Kinas handlinger i Shaksgam, hver med betydelige implikasjoner for India. Ett plausibelt mål bak Kinas aktivitet i Shaksgamdalen er å redusere sin avhengighet av Khunjerab-passet for CPEC. Den eksisterende ruten gjennom Khunjerab-passet, spesielt Karakoram-motorveien, er sårbar for forstyrrelser under konflikt, hovedsakelig på grunn av trusselen om et indisk luftangrep. Ved å bygge en alternativ rute gjennom Shaksgamdalen, søker Kina å redusere denne sårbarheten og sikre uavbrutt forbindelse med Pakistan, og dermed sikre sine strategiske interesser.