14. juli, 2024

Kinas nye vei i Kashmir truer Indias strategiske grenser

Share

Kinas strategiske manøvrer i Shaksgamdalen i Kashmir nærmer seg kritiske indiske militærposisjoner på Siachen-breen, og skaper økte sikkerhetsutfordringer for India i et allerede spent geopolitisk klima.

Kinas nylige bygging av en vei i Shaksgamdalen, et omstridt område langs grensene til den kinesiske provinsen Xinjiang og det pakistansk-okkuperte Kashmir (PoK), har gjenopplivet spenninger i en allerede ustabil region. Dette rapporterer Karan Sharma, senior forskningsfellow ved Institutt for humaniora og samfunnsvitenskap ved BITS-Pilani Goa, i en kronikk i EurasianTimes

Shaksgamdalen, en del av det større Trans-Karakoram-traktatet, har vært et betent spørsmål siden Pakistan overførte området til Folkerepublikken Kina i 1963, en handling India anser som ulovlig. Denne overføringen har ført til langvarige territorielle tvister i de nordlige områdene av PoK og Ladakh. I dag har Trans-Karakoram-traktatet blitt et geopolitisk fokuspunkt, hovedsakelig på grunn av Kina-Pakistan Økonomiske Korridor (CPEC), et flaggskipprosjekt under Kinas Belte-og-vei-initiativ (BRI), som har til hensikt å koble Kinas Xinjiang-provins til Pakistans Gwadar havn gjennom et nettverk av energi, logistikk og transportrelaterte infrastrukturprosjekter.

Les også: India går til anskaffelse av hjemmeproduserte kamikazedroner

Denne korridoren går gjennom omstridte territorier i PoK, spesielt Gilgit-Baltistan, noe som gjør det kinesisk-finansierte prosjektet uakseptabelt for India. Den siste veibyggingen i nedre Shaksgamdalen gjennom Aghil-passet har lagt til et nytt lag i det komplekse nettverket av territorielle tvister i Nord-Ladakh. Den nye veien, som strekker seg nærmere Siachen-breen, et område av strategisk betydning for India på grunn av sin høye beliggenhet som gir en dominerende militær posisjon, utfordrer direkte Indias sikkerhetsinteresser i India-Pakistan-Kina-triseksjonen nær Siachen.

India har konsekvent motsatt seg kinesiske infrastrukturprosjekter i PoK og anser dem som en overtredelse av sin territorielle integritet. Fremveksten av en annen kinesisk veikryssing i Karakoram, denne gangen gjennom Aghil-passet i Shaksgamdalen, representerer en betydelig utvikling; den allerede eksisterende ruten i PoK, dvs. nasjonal motorvei 35/G-314 gjennom Khunjerab-passet, fungerer som en vital del av CPEC, og byggingen av en alternativ rute gjennom Shaksgamdalen introduserer en ny dynamikk.

Det kan være flere potensielle mål bak Kinas handlinger i Shaksgam, hver med betydelige implikasjoner for India. Ett plausibelt mål bak Kinas aktivitet i Shaksgamdalen er å redusere sin avhengighet av Khunjerab-passet for CPEC. Den eksisterende ruten gjennom Khunjerab-passet, spesielt Karakoram-motorveien, er sårbar for forstyrrelser under konflikt, hovedsakelig på grunn av trusselen om et indisk luftangrep. Ved å bygge en alternativ rute gjennom Shaksgamdalen, søker Kina å redusere denne sårbarheten og sikre uavbrutt forbindelse med Pakistan, og dermed sikre sine strategiske interesser.

India sikter mot full ammunisjonsuavhengighet

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt