En dag etter at Israel og Libanon signerte en rammeavtale for fred, ble det utført israelske luftangrep i Sør-Libanon som drepte minst én person.
Israelske styrker skal ha truffet området Nabatieh al-Fawqa med droner, melder libanesiske myndigheter. To andre personer ble såret i angrepene. Militæret sier de slo til mot en trussel mot sine styrker, men gir få detaljer, skriver BBC.
Hezbollah avviser avtalen
Libanons Hezbollah-leder Naim Qassem fordømmer fredsavtalen som ble inngått i Washington, og mener den undergraver Libanons suverenitet.
Les også: – SpaceX vokter inngangsporten til stjernene 🔒
– Avtalen er ydmykende, skammelig og en overgivelse av suvereniteten, sa Qassem og avviste hele rammeverket som ugyldig. Han kritiserte også koblingen mellom israelsk tilbaketrekning og våpenkontroll som et brudd på viktige grenser.
Israel forbereder langvarig tilstedeværelse
Israels forsvarsminister Israel Katz sier nå at styrkene hans har fått ordre om å være klare for en forlenget oppholdstid i sikkerhetssonen i Sør-Libanon, et område som kan strekke seg opptil 10 kilometer inn i libanesisk territorium.
Under rammeavtalen skal Israel trekke seg ut av Sør-Litani, og den libanesiske hæren skal overta kontrollen der. Samtidig får israelske styrker utvidet adgang til å oppholde seg i en sikkerhetssone i sør.
Konflikten og tapene
Libanon har vært hardt rammet siden konflikten eskalerte 2. mars med et missileangrep fra Hezbollah som svar på et israelsk angrep mot Irans øverste leder. Siden den gang har mer enn 4 000 blitt drept i Libanon, og over 1,2 millioner mennesker har måttet forlate hjemmene sine.
Israel opplyser at 36 av deres soldater og fire sivile har mistet livet i kampene på grensen.















