Mens Kina fortsetter å stryke sin flåte, arbeider India med planer om å konstruere flere hangarskip for å møte fremtidens sikkerhetsutfordringer.
I et forsøk på å styrke sin maritime innflytelse, planlegger India å bygge opp til seks hangarskip, til tross for økonomiske utfordringer og skiftende prioriteringer. Dette prosjektet kan ta flere tiår å realisere, ifølge eksperter, skriver South China Post.
Rajnath Singh, Indias forsvarsminister, kunngjorde nylig at landet snart vil starte byggingen av sitt tredje hangarskip, INS Vishal. Singh understreket at India ikke vil stoppe med tre skip; målet er opp til seks.
India har allerede to hangarskip, INS Vikramaditya og INS Vikrant, som begge er konvensjonelt drevet. INS Vikramaditya ble kjøpt fra Russland og satt i drift i 2014, mens INS Vikrant ble bygget i India og satt i drift i 2022.
Samtidig fortsetter Kina å utvide sin flåte og har nå tre hangarskip, med planer om flere innen 2035. Dette utgjør en strategisk utfordring for India i det Indiske hav, en region som er avgjørende for landets oljeimport og handel.
Les også: Fra yoga og Bollywood til verdens hjelper: Indias unike vei til global innflytelse
Ifølge Swaran Singh, professor i internasjonale relasjoner ved Jawaharlal Nehru University i New Delhi, krever utviklingen fra visjonære planer til operative hangarskip lang tid og grundig planlegging. Han peker på at Kinas økte militære nærvær i området, inkludert en militærbase i Djibouti etablert i 2017, er en bekymring for India.
Anushka Saxena, analytiker ved The Takshashila Institution i Bengaluru, mener at India trenger minst tre hangarskip for å kunne utøve makt og ha fleksibilitet i sine maritime operasjoner. Hun påpeker at bygging av hangarskip er både tidkrevende og kostbart. For eksempel tok det 13 år fra planene om INS Vikrant ble lagt, til skipet ble satt i drift.
Utfordringer som budsjettendringer og endrede prioriteringer kan også forsinke planene om flere hangarskip. Saxena nevner at en ny politisk retning kan endre synet på nødvendigheten av disse maritime gigantene.
I dette maritime kappløpet står India overfor strategiske valg som vil forme landets fremtidige rolle i de internasjonale havene.
India i fokus: Strategisk navigasjon gjennom skiftende geopolitiske farvann 🔒