14. juli, 2024

India planlegger et tredje hangarskip, slik som Kina

Share

I lys av Kinas økende maritime innflytelse, akselererer India utviklingen av et tredje hangarskip for å forsvare og bevare sin strategiske posisjon i Indo-Stillehavsregionen.

I det globale sjakkspillet for maritim dominans tar India grep for å bygge sitt tredje hangarskip, som svar på Kinas økende maritime kapasiteter med deres nylig sjøsatte hangarskip Fujian. Målet er å balansere maktdynamikken i Indo-Stillehavsregionen, skriver EurasianTimes.

Indias forsvarsminister Rajnath Singh har bekreftet at planene om det tredje skipet, foreløpig kalt INS Vishal, er i gang. Med en forventet vekt på 65.000 tonn og en prislapp på omtrent 6,25 milliarder dollar, signaliserer dette initiativet Indias ambisjoner om å styrke sin flåtekapasitet i møte med regionale rivaler.

India, som allerede har to hangarskip, INS Vikramaditya og det hjemmebygde INS Vikrant, ser det som nødvendig å tilføye et tredje for å opprettholde en stabil tilstedeværelse langs sin omfattende kystlinje og for å beskytte sine sjøbaserte handelsveier.

Les også: Russlands maritime dilemma: På tide å forlate hangarskipdrømmen?

Dette trekket er ikke bare et svar på Kinas aggressive skipsbyggingsprogram, men også et vitalt steg mot å oppnå selvforsyning i konstruksjonen av hangarskip, et område hvor India har gjort betydelige fremskritt siden INS Vikrant ble sjøsatt i 2022.

Samtidig fortsetter Kina å utvide sin flåte og har med Fujian satt sitt tredje hangarskip i drift, en koloss på 80.000 tonn som representerer en betydelig teknologisk forbedring over sine forgjengere. Dette markerer et stort skritt i Kinas maritime ambisjoner, som også inkluderer planer om ytterligere utvidelse til mellom seks og åtte hangarskip.

I denne sammenhengen står Indias beslutning om å bygge et nytt hangarskip som et klart signal om landets intensjoner om å bevare sin strategiske autonomi og sin evne til å projisere makt i en stadig mer konkurransepreget region. Med hensyn til den lange byggetiden og de høye kostnadene som følger med slike prosjekter, understreker denne utviklingen den kritiske naturen av maritime styrker i moderne geopolitikk.

Som tidligere marineoffiser Dr. Bhushan Dewan poengterer, er hangarskip ikke bare defensive plattformer, men offensive kraftsentre som kan projisere makt globalt, noe som er avgjørende for både strategisk avskrekking og beskyttelse av nasjonale interesser langt utover egne kyster.

India står dermed ved en korsvei, hvor behovet for et tredje hangarskip er blitt en uomgjengelig nødvendighet for å opprettholde balansen i denne viktige regionen.

 

Fra dominans til dilemma: En strategi mot Kinas hangarskip

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt