– Nord-Korea ble rett og slett for ambisiøse.
Det som skulle bli en triumf for Kim Jong Un, ble en pinlig fiasko. Under dåpen av et nytt krigsskip i byen Chongjin 21. mai, veltet fartøyet rett foran Nord-Koreas leder.
Fire tjenestemenn er arrestert, og statsmediene kaller hendelsen en «utilgivelig forbrytelse».
Forsøkte sidelansering for å spare penger
Det 5000 tonn tunge krigsskipet av typen Choe Hyon ble bygget ved verftet i Chongjin, nær grensen til Russland. Skipet var plassert på en skrå rampe ved kai, klar til å gli sidelengs ned i vannet – en sjelden og risikabel metode for krigsskip, melder Wall Street Journal.
– Jeg har aldri sett et slikt havari, sier Mark Cancian, pensjonert marineoberst og analytiker ved CSIS.
Les også: Nord-Koreas krigsskip kantret under sjøsetting – Ulykken avslører svakheter
Ifølge eksperter var skipet for tungt lastet med våpen og ubalansert. Det skal ha sklidd skeivt ned fra rampa, slik at bare akterenden traff vannet først, mens baugen ble hengende på land – og hele fartøyet kantret.
– Dette skyldes trolig feilberegninger i tyngdepunkt og vinkel, sier ekspertene til avisa.
Tidsnød og teknisk inkompetanse
Nordkoreas marine mangler erfaring med slike sjøsettinger, og forsøket kan ha vært et resultat av både dårlig planlegging og tidspress fra ledelsen.
– Det er en kombinasjon av manglende teknisk kompetanse og ønsket om å få skipet sjøsatt raskt, sier Neil Watts, tidligere sør-afrikansk marinekaptein og medlem av FN-panelet for Nord-Korea-sanksjoner.
Ifølge nordkoreanske medier tok byggingen av det første Choe Hyon-skipet rundt 400 dager, og det andre – som nå har veltet – har vært under bygging i omtrent ett år.
Til sammenligning bruker Japan og Sør-Korea vanligvis tre år på å bygge tilsvarende fartøyer. Europa bruker tre til seks år, mens USA ofte bruker enda lenger.
I tillegg hadde Nord-Korea allerede montert rundt 70 våpensystemer på skipet før det ble sjøsatt, noe som er uvanlig.
– Nord-Korea ble rett og slett for ambisiøse, sier Yoon Suk-joon, pensjonert sørkoreansk marinekaptein.
Forsøker å redde fartøyet
Skipet skal ikke ha fått hull i skroget, ifølge statsmedia. Det tar flere dager å pumpe ut sjøvannet, og arbeidet med å rette opp fartøyet er ventet å bli ferdig i løpet av neste uke.
Skipet er nå dekket med presenninger. Nord-Korea brukte en mer moderne og tryggere metode – såkalt flytedokklansering – da det første skipet i serien ble sjøsatt i april, ved et annet verft i Nampo.
Kim Jong Un var til stede under begge lanseringene. Under den vellykkede dåpen i Nampo smilte han sammen med datteren sin mens konfetti regnet over dem.
Nord-Korea: Krigsskip kantret under sjøsetting – i nærvær av Kim selv