Omstilling handler ikke om å forkaste fortiden. Det handler om å ikke la fortiden bestemme fremtiden din.
Omstilling er ikke valgfritt. Selskapene som overlever, er de som omstiller seg før de må. De som virkelig lykkes, gjør det til en vane.
Se på Microsoft, IBM, Philips, Boeing og andre. Hva de startet som, og hva de er i dag, er to vidt forskjellige ting. Det er ikke et tegn på nederlag – det er grunnen til at de fortsatt eksisterer.
Microsoft bygde sitt imperium på programvare. Windows og Office dominerte markedet. Men verden forandret seg. Programvare gikk fra å være noe man kjøpte én gang, til noe man abonnerte på. Microsoft kjempet ikke imot denne endringen – de gikk foran. I dag er selskapet en gigant innen skytjenester, en leder innen kunstig intelligens og en nøkkelspiller i bedriftsmarkedet. De holdt ikke fast ved gamle modeller – de skapte de nye.
IBM var lenge synonymt med datamaskiner, men skjønte tidlig hvor utviklingen gikk. De gikk fra maskinvare til programvare, og deretter fra programvare til tjenester. I dag er de en global stormakt innen kunstig intelligens og kvantedatabehandling. De ventet ikke på at markedet skulle tvinge dem til endring – de skapte sitt eget marked på nytt.
Philips startet med lyspærer, og produserte senere alt fra radioer og TV-er til elektriske barbermaskiner. Men i en tid der maskinvare ble stadig mer standardisert, valgte Philips en annen retning. De forlot forbrukerelektronikk og satset på helseteknologi. I dag er de ledende innen medisinsk bildediagnostikk, pasientovervåkning og diagnostikk.
Boeing begynte med trebåt-fly. I dag er de en av verdens viktigste aktører innen luftfart og forsvar. Omstilling var ikke noe de gjorde én gang – det har vært en kontinuerlig prosess, drevet av ny teknologi, nye markeder og nye behov.
Les også: Frankrike i bakevje 🔒
Netflix startet som en DVD-utleietjeneste. De skjønte at strømming ikke var fremtidens løsning – det var løsningen her og nå. De omstilte seg før de ble tvunget til det. Så gjorde de det igjen, og gikk fra å strømme andres innhold til å lage sitt eget. I dag er de en av de viktigste aktørene i underholdningsbransjen.
Amazon begynte som en nettbokhandel. Så ble de en markedsplass. Deretter ble de verdens største leverandør av skytjenester. Hver gang de omstilte seg, utvidet de mulighetene sine – fordi de aldri trodde at de var ferdig utviklet.
Lego kunne ha blitt fanget i nostalgi, og levd på et produkt som hadde eksistert i flere tiår. I stedet utvidet de virksomheten til film, fornøyelsesparker og digitale opplevelser. De omdefinerte hva det vil si å være i lekebransjen.
Omstilling handler ikke om å forkaste fortiden. Det handler om å ikke la den bestemme fremtiden din.
Omstillingsmentaliteten
Den største feilen selskaper gjør, er å tro at omstilling er noe de først må vurdere når problemene begynner å melde seg. De beste selskapene venter ikke. De omstiller seg når de er på sitt sterkeste – når de har tid, ressurser og drivkraft til å forme det som kommer, i stedet for å kjempe for å overleve.
Omstilling er ikke noe man gjør én gang. Det er en måte å drive virksomhet på. Selskapene som lykkes over tid, gjør omstilling til en del av kulturen sin. De motsetter seg ikke endring – de leter etter den. De forutser den. De bygger for det som kommer, ikke bare for det som fungerer akkurat nå.
Det samme gjelder enkeltpersoner, bransjer og hele økonomier. Kunstig intelligens endrer arbeidslivet. Bærekraft skaper nye krav til forsyningskjeder. De selskapene, lederne og fagfolkene som vil lykkes, er de som ser omstilling ikke som et nødvendig onde, men som en strategi.
Spørsmålet er ikke om du bør omstille deg. Det er når.
Det beste tidspunktet? Før du må.
Omstilling er ikke en trend. Det er den eneste veien videre.