Okeanis Eco Tankers, kontrollert av den greske Alafouzos-familien, er det eneste Wall Street-noterte rederiet som fortsatt frakter russisk olje i stor skala
Det greskeide tankrederiet Okeanis Eco Tankers, kontrollert av mediemogulen Aristidis Alafouzos og hans familie, er dypt involvert i frakt av russisk råolje – til tross for vestlige sanksjoner. Det avslører den greske avisen To Vima i en omfattende granskning.
Rederiet er notert både på New York-børsen (NYSE:ECO) og på Oslo Børs (OSE:OET).
Kan ha brutt sanksjonsregler
EU og USA har innført et pristak på 60 dollar fatet for russisk råolje. Ifølge shippingdata har flere Alafouzos-eide skip fraktet olje til priser over denne grensen, noe som kan være brudd på sanksjonsregelverket. I tillegg skal flere av skipene ha slått av sporingssystemene (AIS), en kjent metode for å omgå kontroll.

– Vestlige rederier har i stor grad trukket seg fra slike transporter. At Okeanis fortsetter, kan tolkes som sanksjonsomgåelse, sier en anonym bransjekilde til avisen.
Etisk dobbeltmoral
Alafouzos-familien eier også store mediehus i Hellas, som Kathimerini, som profilerer seg som pro-europeiske og støttende til Ukraina. Kritikerne peker på at familiens shippingvirksomhet direkte bidrar til å opprettholde Russlands inntekter – og dermed krigføringen i Ukraina.
Les også: Maritim sikkerhet for shippingbransjen i en urolig tid 🔒
– Det er et stort sprik mellom de verdiene familien fronter i offentligheten, og det de tjener penger på, sier en diplomatisk kilde til To Vima.
Mistenkelig salg av tankskip
Et annet funn gjelder salg av tankskipet Nissos Delos fra Kyklades Maritime, også kontrollert av Alafouzos-familien, til et lite bangladeshisk rederi. Kort tid etter gikk skipet til havn i den russiske oljehavnen Primorsk, noe som kan være i strid med EUs forbud mot salg av skip til selskaper som bidrar til den russiske oljeeksporten.
Viste stolt frem inntjening
I mai 2024 la Okeanis-sjef Aristidis Alafouzos ut en håndtegnet graf på X (Twitter) som viste at selskapet hadde høyere inntekter enn konkurrentene. Analytikere peker på at dette sannsynligvis skyldes de mer risikofylte – og mer lukrative – transportene av russisk olje.
Et rop om tilsyn
Ettersom Okeanis er børsnotert i New York, reises det nå spørsmål om amerikanske og europeiske myndigheter bør etterforske saken nærmere.
– Hellas har som EU-medlem et særlig ansvar for å følge opp egne rederier. Hvis dette får fortsette, svekkes effekten av sanksjonene mot Russland, sier en EU-kilde til To vima.
Den moderne ulveflokken: Nye trusler mot verdens maritime handelsruter 🔒