Flere firmaer i den kinesiske detaljhandelssektoren opplever en forverring i bunnlinjen, et tegn på en stadig svakere nasjonal forbrukssektorer i Kina.
Sun Art Retail Group, en ledende kinesisk kjede kontrollert av Alibaba Group Holding, ser blodrøde tall. Selskapet rapporterte om et tap på 1,60 milliarder yuan (223 millioner dollar). Det er en kraftig nedgang fra et overskudd på 109 millioner yuan året før. Et markant fall i omsetningen på 13,3 % til 72,56 milliarder yuan og nedskrivninger på over 1,3 milliarder yuan på butikker og goodwill, tynget resultatet betydelig, skriver Nikkei.
Desory Wan Yiwen, selskapets finansdirektør, fortalte at det tosifrede fallet i omsetningen skyldtes stengning av butikker som gikk med tap. Konkurrenten Yonghui Superstores, som driver over 1000 utsalgssteder i 530 byer og støttes av Jardine Matheson Group, rapporterte også en nedgang i omsetningen på 12,7 % til 78,64 milliarder yuan for 2023, og fortsatte nettotap på 1,32 milliarder yuan.
Les også: Maktspill: Kinas strategiske manøvrer i Europa og det globale sør
Shanghai Bailian Group, et statseid selskap som også inkluderer varehus, kjøpesentre og nærbutikker i sin portefølje, fikk et fall på 5,5 % og resultatet stupte med over 40 % i 2023. Inntekter og fortjeneste har fortsatt å falle i løpet av de første tre månedene av dette året.
Men Sun Art synes også å ha sine egne problemer, som nyutnevnt administrerende direktør Shen Hui innrømmet på onsdag.
«En venn fortalte meg at prisene på RT-Mart er dyre,» sa han, da han ble spurt om det bratte fallet i inntektene. Han argumenterte med at tidligere ledelse «brydde seg så lite om prisene til andre konkurrerende butikker i samme forretningsområde.»
RT-Mart, eller Darunfa på kinesisk, er Sun Arts salgsmarked. Gruppens totale antall butikker var 507 ved utgangen av mars. Shen tok over jobben for mindre enn to måneder siden fra Lin Xiaohai. Men skifte har skapt misnøye i markedet.