Dobbel flytragedie i India: En Boeing Dreamliner styrtet i Ahmedabad, og et helikopter styrtet i Uttarakhand. Flere hundre mennesker mistet livet, og bekymringen for sikkerheten i indisk luftfart har blusset opp igjen.
India er i sorg etter to flytragedier med bare noen dagers mellomrom. Et langdistansefly styrtet i Ahmedabad, og et helikopter havarerte i fjellene i Uttarakhand. Nesten 290 mennesker omkom, og hendelsene har vakt sterke reaksjoner både i India og internasjonalt.
Styrten av Air India 171: En nasjonal tragedie
12. juni styrtet Air India 171, et Boeing 787-8 Dreamliner-fly på vei til London, bare sekunder etter avgang fra Ahmedabad lufthavn. Flyet, med 242 personer om bord, traff en universitetsbygning – sovesalen ved B. J. Medical College – og utløste en rekke eksplosjoner og en dødelig brann.
Utfallet var tragisk: 241 passasjerer og besetningsmedlemmer omkom, i tillegg til minst 39 personer på bakken. Bare én overlevde – Vishwash Kumar Ramesh, en 26 år gammel student som satt nær en nødutgang. Sete 11A er nå blitt landskjent.
Les også: Det stormfulle forholdet mellom India og Pakistan i en ustabil verden 🔒
De første undersøkelsene viser at nødluftturbinen (Ram Air Turbine) ble automatisk utløst, noe som tyder på en alvorlig feil i det elektriske systemet eller i begge motorene. Hendelsen etterforskes nå av det indiske havarikontoret (AAIB), med støtte fra britiske og amerikanske eksperter.
Den indiske regjeringen har uttrykt dyp sorg og vurderer nå drastiske tiltak, blant annet midlertidig stans i flyvninger med visse Boeing-modeller. Air India har allerede redusert sine langdistanseruter med nesten 15 prosent.
Helikopterulykke i Uttarakhand: 8 døde, deriblant to barn
Tre dager senere, 15. juni, styrtet et helikopter fra Aryan Aviation nær Gaurikund i den fjellrike delstaten Uttarakhand. Ombord var fem pilegrimer – to av dem barn – og to besetningsmedlemmer. Alle omkom, sammen med én person på bakken.
Helikopteret fløy under svært vanskelige værforhold, i en region der tusenvis av troende er på pilegrimsreise til det hinduistiske helligstedet Kedarnath. Flygningen ble tillatt til tross for dårlig sikt – et punkt myndighetene nå må svare for.
Etter denne nye ulykken har det indiske luftfartstilsynet (DGCA) suspendert alle turistflygninger med Aryan Aviation og varslet omfattende sikkerhetskontroller for alle helikopteroperatører i regionen.
Indisk luftfart under press
De to ulykkene viser de økende utfordringene i den raskt voksende indiske luftfartssektoren. Selv om landet ønsker å bli et globalt luftfartsknutepunkt, pekes det på mangel på kvalifisert personell, presset infrastruktur og usikre vedlikeholdsrutiner.
Sorgen i landet er stor. Statsminister Narendra Modi uttrykte sin medfølelse med de etterlatte i en melding på sosiale medier og lovet at «alle nødvendige lærdommer vil bli trukket av disse tragediene».
Historiene til overlevende og pårørende har rørt mange. Blant dem er Ravi Thakor, som mistet sin kone, mor og barn i ulykken i Ahmedabad.
Hendelsene har satt fart i en viktig debatt: Hvordan kan man sikre trygghet i en sektor med så kraftig vekst? India må nå finne en balanse mellom økonomiske ambisjoner, strenge sikkerhetskrav og beskyttelse av passasjerene.
Indias luftfartsambisjoner
Ifølge analyseselskapet Allied Market Research var det indiske markedet for sivil luftfart verdt 14,47 milliarder dollar i 2024. Det er forventet å vokse til 40,8 milliarder innen 2033, med en gjennomsnittlig årlig vekst på 12,2 prosent.
Totalt er luftfartssektoren i India (sivil og militær) i dag verdt 28,7 milliarder dollar og har som mål å nå 57 milliarder innen 2034, med en årlig vekst på 7 prosent. India ønsker med dette å bli en ledende aktør i den globale luftfartsindustrien.
Les også: Samarbeidet mellom India og Norden blomstrer som aldri før 🔒
Veksten skjer som del av regjeringens «Make in India»-strategi. Store internasjonale selskaper som Airbus, Boeing, Honeywell, Rolls-Royce og Safran har økt sine investeringer i India for å dra nytte av kvalifisert arbeidskraft og lave kostnader. Dassault Reliance Aerospace Limited (DRAL) produserer nå Falcon 2000 LXS i Nagpur – det første forretningsflyet fra Dassault som produseres utenfor Frankrike – med levering planlagt i 2028. Hindustan Aeronautics Limited (HAL) produserer kampflyet Tejas Mk 1A og utvikler nå prototypen for Tejas Mk 2, som skal stå klar i 2025 med serieproduksjon innen 2029. Safran og HALs fellesforetak produserer også deler til LEAP-motorene som blant annet brukes i Airbus A320neo.
Markedet for vedlikehold og reparasjon (MRO) er forventet å nå 4 milliarder dollar innen 2025, ifølge den indiske handelskammerforeningen. Viseadministrerende direktør i Airbus India uttalte: «Innen 2030 kan India stå for 10 prosent av den globale verdikjeden i luftfart. Potensialet er enormt, og det politiske engasjementet er til stede.»
Satsing på forsvar og romfart
India satser også tungt på militær og romrelatert teknologi.
Det femtegenerasjons kampflyet AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) er nå i ferd med å ferdigstilles i konseptfasen. Produksjonsstart er planlagt til 2035. Angrepsdronen Rudrastra, utviklet av DRDO og testet med hell i juni 2025, symboliserer ønsket om teknologisk selvstendighet i moderne krigføring. Den private romfartssektoren vokser raskt, med selskaper som Skyroot Aerospace (Vikram-raketter) og Bellatrix Aerospace (miljøvennlig framdrift) som tiltrekker seg store investeringer.
Men flere hindre gjenstår. For det første mangler mange indiske aktører internasjonale godkjenninger – EASA- og FAA-standardene er vanskelige å oppnå. For det andre er forsyningskjedene sårbare, med avhengighet av importerte materialer og komponenter. Og det er fortsatt stort behov for spesialiserte ingeniører – det finnes mange talenter i India, men de mangler ofte opplæring i kritiske teknologier.
De to nylige ulykkene har også vist svakheter i den operative sikkerheten i indisk luftfart. Slike hendelser skader ikke bare landets omdømme, men svekker også ambisjonene om å bli en ledende luftfartsnasjon.
India har store ambisjoner for utviklingen av sin luftfartsindustri, både sivil og militær. Men de to nylige ulykkene har svekket tilliten og tydeliggjort begrensningene i landets industrielle satsing. Utover de menneskelige tragediene, er dette også en vanskelig periode for indisk luftfart.
Fra yoga og Bollywood til verdens hjelper: Indias unike vei til global innflytelse 🔒