25. juni, 2026

Europeisk stridsvognprodusent vil på børs

Share

KNDS, som lager Leopard 2-stridsvogner, vil selge aksjer i Paris og Frankfurt. Planene kommer samtidig som europeiske forsvarsaksjer faller etter flere år med sterk oppgang.

Den europeiske forsvarsgiganten KNDS vil gå på børs i Paris og Frankfurt. Det melder CNBC.

Selskapet lager blant annet Leopard 2-stridsvogner, pansrede kjøretøy og artilleri. KNDS regnes som et av Europas viktigste forsvarsselskaper og leverer våpen og kjøretøy til NATO-land og andre militære styrker.

Planen er at opptil 20 prosent av aksjene skal selges av dagens eiere. Aksjene skal selges direkte til store profesjonelle investorer, ikke til småsparere.

Samtidig skjer dette på et krevende tidspunkt. Investorer stiller nå spørsmål ved om Europas kraftige økning i forsvarsbudsjettene faktisk vil gi rask nok vekst i selskapenes inntekter.

Tyskland vil inn på eiersiden

Tyskland kunngjorde mandag at landet planlegger å kjøpe 40 prosent av KNDS. Målet er å sikre langsiktig innflytelse over et selskap som er viktig for europeisk sikkerhet og forsvarsevne.

Frankrike eier i dag 50 prosent av selskapet. Landet skal selge 10 prosent av sin eierandel, slik at Tyskland og Frankrike blir like store eiere.

KNDS-sjef Jean-Paul Alary sier at Europa går inn i en ny tid for forsvar og sikkerhet.

Les også: Tyskland og Norge viser frem nye Leopard 2A8-stridsvogner

– Hærene moderniserer raskt og bygger opp igjen viktige evner på landjorden, sier han.

Han kaller børsnoteringen et naturlig neste steg for KNDS.

Medier har tidligere anslått at selskapet kan bli verdsatt til mellom 15 og 18 milliarder euro, tilsvarende rundt 168 til 202 milliarder kroner. Det er lavere enn tidligere anslag på rundt 25 milliarder euro, cirka 280 milliarder kroner.

Forsvarsaksjer under press

I 2025 hadde KNDS inntekter på 4,4 milliarder euro, rundt 49 milliarder kroner. Driftsresultatet var 661 millioner euro, cirka 7,4 milliarder kroner.

Selskapet sier at målet er å nå årlige inntekter på mellom 11 og 12 milliarder euro, tilsvarende rundt 123 til 134 milliarder kroner, på mellomlang sikt.

Samtidig har europeiske forsvarsaksjer falt de siste månedene. Onsdag falt de ytterligere etter meldinger om at Tyskland dropper planer om å bygge store krigsskip.

Michael Field i Morningstar sier at forsvarsaksjer fortsatt kan være attraktive på lang sikt, men at tidspunktet for en børsnotering er mer usikkert.

– Det er et ganske godt tidspunkt å investere i forsvar. Jeg er ikke sikker på at det er et flott tidspunkt å gå på børs, sier han.

Rheinmetall AG, en europeisk forsvarsgigant 🔒

Notification

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss, abonner eller doner.

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Innholdsfortegnelse [hide]

Les mer

Siste nytt