Vestlige mariner må øke tempoet i innovasjon og samarbeide tettere med industrien for å håndtere nye trusler, oppfordret ledelsen i den franske og britiske marinen nylig.
Maritime konflikter utvikler seg raskt, og både Frankrike og Storbritannia erkjenner at dagens krigsskip snart kan bli foreldet uten hyppig oppdatering, melder Defense News.
Med nye våpen og teknologi som droner, hypersoniske missiler og kunstig intelligens, understreker de franske og britiske marinelederne behovet for fleksible skip som kan tilpasses fremtidens krav.
– Våpen- og systemutviklingen vil endre seg dramatisk i løpet av et skips levetid, som kan være opptil 40 år, sa Frankrikes marinekommandør, admiral Nicolas Vaujour, på Euronaval-konferansen utenfor Paris.
Ifølge Vaujour må skip designes slik at systemene kan byttes ut raskt, gjerne årlig, for å møte de teknologiske endringene.
– Vi må bygge skip som er tilpasningsdyktige fra designstadiet, forklarte han.
Den britiske marinelederen, admiral Sir Ben Key, pekte på at generasjonsskifter innen teknologi går raskere enn tiden det tar å bygge et nytt skip.
Les også: Fransk tankesmiesjef og tidligere minister: – Europa må ruste opp
– Vi må skille den operative kapasiteten fra selve plattforme. Dette krever en betydelig mentalitetsendring, sa han.
Tilpasning til nye trusler
Erfaringer fra pågående konflikter har vist viktigheten av rask tilpasning. Ukraina har brukt droner og missiler for å hindre Russlands tilgang til Svartehavet, mens houthi-opprørere i Rødehavet har angrepet skip med droner og ballistiske missiler, noe som har ført til at skipsfarten nå ofte rutes utenom Afrika.
– Holder man fast ved gammel doktrine, risikerer man å falle raskt, sa Vaujour.
Begge marineledere understreket at samarbeid med våpenprodusenten MBDA har bidratt til å forbedre missilytelser og programvare. Ifølge Key må læringsprosessen «dramatiseres», og effektiviteten prioriteres over perfeksjon.
Industrisamarbeid som nøkkel til rask innovasjon
For å holde tritt med den raske utviklingen, vil den franske marinen begynne å ta om bord ingeniører fra industrien, særlig innen kunstig intelligens, for å bedre forstå de operative behovene og fremskynde innovasjon. Vaujour vurderer også å dedikere en båt for testing av avanserte systemer.
Key uttrykte at økt tempo innen maritim utvikling også fordrer bedre samarbeid om opplæring og risikodeling mellom marinen og industrien.
– Vi må tilpasse oss med større smidighet i måten vi utvikler våre kapasiteter, konkluderte han.
NUPI-forsker: – Kun Frankrike og Storbritannia kan lede Europa til strategisk autonomi 🔒