Amerikansk konsortium overtar strategiske havner fra Hongkong-selskap
Det Hongkong-baserte selskapet CK Hutchison Holding har inngått en avtale om å selge sin eierandel i en rekke havner, inkludert de strategisk viktige anleggene på begge sider av Panama-kanalen, til et konsortium ledet av BlackRock. Dette melder AP News.
Oppkjøpet setter de kritiske havnene under amerikansk kontroll, etter anklager fra tidligere president Donald Trump om kinesisk innblanding i kanalens drift.
I en børsoppdatering tirsdag kunngjorde CK Hutchison Holding at de vil selge samtlige aksjer i Hutchison Port Holdings og Hutchison Port Group Holdings til BlackRock-konsortiet i en avtale verdsatt til nesten 23 milliarder dollar, inkludert fem milliarder dollar i gjeld.
Omfatter 43 havner i 23 land
BlackRock-konsortiet vil med oppkjøpet få kontroll over 43 havner i 23 land, deriblant havnene Balboa og Cristobal i Panama. Avtalen dekker også havner i Mexico, Nederland, Egypt, Australia og Pakistan. Transaksjonen må godkjennes av Panamas myndigheter.
Oppkjøpet omfatter imidlertid ikke eierskap i en tillit som driver havner i Hongkong, Shenzhen og Sør-Kina, eller andre kinesiske havner.
Strategisk betydning for USA
Om lag 70 prosent av sjøtrafikken gjennom Panama-kanalen er knyttet til amerikanske havner. Kanalen ble bygget av USA på begynnelsen av 1900-tallet for å lette transitt for kommersielle og militære skip mellom amerikanske kyster.
Washington overlot kontrollen over kanalen til Panama 31. desember 1999, i henhold til en traktat signert av president Jimmy Carter i 1977. Trump har tidligere hevdet at Carter «uforstandig» ga bort kanalen.
Både Trump og hans tilhengere har kritisert avgiftene skip må betale for å bruke vannveien, og påstått at Kina i praksis har styrt kanalen – en påstand Panamas regjering har avvist.
Advarsler om kinesisk innflytelse
Senator Ted Cruz, republikaner og leder av Senatets komité for handel, vitenskap og transport, uttrykte i januar bekymring for at Kina kunne utnytte eller blokkere passasjen gjennom kanalen.
Les også: Rubio advarer: Kina kan stenge Panamakanalen i en konflikt
– Denne situasjonen utgjør en akutt risiko for USAs nasjonale sikkerhet, sa Cruz.
I februar besøkte USAs utenriksminister Marco Rubio Panama og ba president José Raúl Mulino redusere kinesisk innflytelse over kanalen.
Mulino avviste at Kina har noen kontroll over kanalens drift. Kort tid etter trakk Panama seg fra Kinas Belt and Road Initiative, noe som ble sterkt kritisert av Beijing. Initiativet er Kinas globale strategi for utvikling av infrastruktur, som havner, jernbaner og veier, for å åpne nye markeder.
Hutchison avviser politisk press
Mens Trump-administrasjonen offentlig vurderte å ta tilbake kontrollen over kanalen, rettet de samtidig søkelys mot Hutchison Ports, selskapet som driver havnene på begge sider av kanalen.
Hutchison hadde nylig fått forlenget sin driftsavtale med 25 år uten anbudsrunde, men en revisjon av avtalen var allerede på gang. Det har vært spekulasjoner om at en ny anbudsrunde ville følge, men rykter har også versert om at et amerikansk selskap med nær tilknytning til Det hvite hus var forberedt på å overta driften.
Frank Sixt, meddirektør i CK Hutchison, insisterte på at salget var en ren kommersiell beslutning.
– Transaksjonen er resultatet av en rask, diskret, men konkurransedyktig prosess der flere bud og interessenter deltok, sa Sixt i en uttalelse, og la til:
– Jeg vil understreke at dette utelukkende er en kommersiell transaksjon og ikke har noen sammenheng med de siste politiske rapportene om Panama-havnene.
Konsortiet inkluderer BlackRock, dets datterselskap Global Infrastructure Partners, samt Terminal Investment Limited. BlackRock har ikke kommentert saken utover en pressemelding som bekrefter avtalen. BlackRock-aksjen falt 1,5 prosent i børshandelen tirsdag ettermiddag.