YouTube har valgt å avslutte en rettssak der en tenåring fra Florida hevdet at plattformens design førte til depresjon og søvnproblemer.
En 16 år gammel gutt fra Florida fortalte at han ble avhengig av sosiale medier etter å ha brukt dem fra han var åtte år. Han mente spesielt at funksjoner som uendelig scroll og automatisk avspilling førte til tvangsmessig bruk, skriver DW.
Alvorlige konsekvenser for unge
Gutten opplevde søvnmangel, angst og depresjon som følge av bruken. Advokater for ham sier at YouTubes beslutning om å inngå forlik i stedet for å møte en jury sier mye om saken.
Les også: – Norden: fra fredelig randsone til strategisk frontlinje 🔒
Google hevder de jobber med å tilpasse produktene for barn og har innført tiltak for foreldrekontroll. En talsperson for selskapet betegnet forliket som en vennlig avslutning på saken.
Flere selskaper under press
Også Instagram, Snapchat og TikTok møter lignende anklager. Disse selskapene er ventet å gå til rettssak i juli.
Titusenvis av rettssaker i USA retter kritikk mot sosiale medier for design som maksimerer engasjement, men som kan skade unge brukeres helse. Flere land har også innført eller vurderer forbud for barn og unge på slike plattformer.
Meta og YouTube ble i en tidligere sak i California funnet skyldige i å ha laget vanedannende plattformer uten nok tanke på de unges velvære. Meta ble dømt til å betale 42 millioner kroner i erstatning, mens Google ble ilagt 18 millioner kroner i bøter.















