Trump vil satse stort på kvantedatamaskiner for å holde USA i front.Trump vil satse stort på kvantedatamaskiner for å holde USA i front.
– Vi kommer til å investere i amerikansk kvantelederskap som aldri før, sa han under signeringen i Det hvite hus.
Dette skjer mens USA og Kina kappes om å bli ledende på området, skriver DW.
To viktige direktiver
Det første direktivet handler om å utvikle kraftige kvantedatamaskiner som kan løse vanskelige problem raskere enn dagens datamaskiner.
Føderaletater får samtidig i oppgave å planlegge hvordan teknologien kan tas i bruk. Forsvaret skal ha kvantesensorer klare innen 2027.
Les også: Finans Norge lanserer veikart for fremtidens kvantesikre finansnæring
Det andre direktivet fokuserer på sikkerheten i en tid etter kvantedatamaskinene blir vanlige.
Målet er å oppgradere datasystemer slik at de tåler angrep som bruker kvanteteknologi, allerede innen 2031. Dette er avgjørende for å beskytte både offentlig og privat sektor mot fremtidige trusler.
Kappløpet om framtiden
Michael Kratsios, som leder Det hvite hus’ kontor for vitenskap og teknologi, mener at en fungerende kvantedatamaskin kan komme innen 2028.
Han understreker hvor viktig dette er for USAs teknologiske lederskap.
Trump sa også:
– Vi ligger allerede langt foran, og vi skal holde det slik. Men vi må fortsette å investere for ikke å bli akterutseilt. Store selskaper som Google, IBM og Microsoft utvikler også kvantecomputere i konkurranse med Kina.















