Pascal Andrei er direktør for global sikkerhet i Airbus-konsernet. I et engasjerende foredrag tok han opp de sentrale utfordringene innen sikkerhet og beskyttelse i luftfartssektoren.
I over 33 år har Pascal Andrei ledet sikkerhetsoppgavene i de tre store divisjonene i den europeiske industrigruppen (Airbus Commercial Aircraft, Airbus Defence and Space og Airbus Helicopters), inkludert en enorm kjede av underleverandører.
Med doktorgrad og som pioner innen økonomisk etterretning i Frankrike og operativ reservist i GIGN[1], klatret Pascal Andrei raskt i gradene i Airbus og ble en av konsernets nøkkelpersoner. I mer enn tre tiår har han analysert de internasjonale endringene som skaper nye farer for verdens største luftfartskonsern, dets 180 anlegg, 160 000 ansatte og 600 000 underleverandører:
– Vi lever i en VUCA BANI-verden (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous + Brittle, Anxious, Non-linear, Incomprehensible [flyktig, usikker, kompleks, tvetydig, skjør, angstskapende, ikke-lineær, uforutsigbar]). Konfliktene øker, og når det gjelder sikkerheten i en gruppe som Airbus, må man forstå kompleksiteten, uklarheten og den forstyrrende og uforutsigbare karakteren til situasjonene. Forebygging og evnen til å forutse er helt avgjørende, opplyser han.
Sikkerhet og beskyttelse

Ifølge Andrei må man skille mellom sikkerhet og beskyttelse i luftfarten:
– Sikkerhet handler om utformingen av et fly for å forhindre ulykker, samt tiltak som skal forebygge problemer i vedlikehold og flyging. Beskyttelse handler derimot om å verne alle konsernets eiendeler mot ondsinnede og bevisste handlinger. Det kan gjelde hackere som forsøker å kapre et fly med en mobiltelefon, men også fysiske angrep, som kapringer eller andre terrorhandlinger – en type angrep som dessverre øker, sier han og fortsetter:
Les også: Alpejegerne: Frankrikes høyfjellselitestyrker 🔒
Vil du lese mer? Tegn et abonnement i dag, samtidig som du hjelper oss med å lage flere nyhet- og dybdesaker om internasjonale relasjoner, geopolitikk og sikkerhet















