Nasjonal plan mot luftforurensning setter millioner av motorsyklister i en vanskelig situasjon.
Vietnam vil forby bensin- og dieseldrevne motorsykler og mopeder i det sentrale Hanoi fra juli 2026, skriver Jakarta Globe.
Tiltaket er en del av en nasjonal strategi for å bekjempe luftforurensning, og er initiert av statsminister Pham Minh Chinh. Forbudet skal gjelde innenfor og langs hovedringen som omslutter sentrum.
Tett trafikk og økende smog
Hanoi har åtte millioner innbyggere, hvorav de fleste bruker motorsykkel som hovedtransportmiddel. Byen har nesten syv millioner motorsykler og bare én million biler.
Trafikkforurensning har blitt et stadig større problem. Hanoi er ofte dekket av tykk smog og regnes som en av verdens mest forurensede byer.
– Vi trenger bedre kollektivtransport og mer støtte før en så stor endring, siwe kontorarbeider Hoang Duy Dung (32).
Les også: FN advarer: Over 100 barn dør daglig av luftforurensning i Øst-Asia og Stillehavet
Store bekymringer blant arbeidere
En av dem som rammes hardest, er Nguyen Van Hung (62), som har kjørt motorsykkeltaxi i tre tiår. Nå jobber han for transportappen Grab.
– Det vil ramme folk som lever av motorsykkelen, sa han og viste til budtjenester, pendlere og sjåfører.
– Hvordan skal folk bare kaste fra seg kjøretøyene sine?
Flere tiltak på vei
Vietnam ønsker også å erstatte bensinbiler og -scootere med el-kjøretøy. Den lokale elbilprodusenten VinFast står for rundt 20 prosent av landets elbilsalg, men har fortsatt liten andel i tohjulingsmarkedet.
I neste fase av forbudet, fra januar 2028, vil restriksjonene utvides til større deler av byen og også omfatte noen bensindrevne biler.
Regjeringen planlegger også å modernisere avfallsanlegg, bruke digitale verktøy for å overvåke forurensning og innføre strengere straffer. Varslere som melder fra om miljøbrudd kan bli belønnet.