Robotaxiene testes i et avgrenset område – Elon Musk lover forsiktighet og sikkerhet i første fase. Tesla har startet utrullingen av sin lenge varslede robotaxi-tjeneste i Austin, Texas.
Den nye tjenesten gjør elbilprodusenten til en direkte utfordrer i markedet for førerløse taxier, hvor selskaper som Waymo og Zoox allerede har operert i flere år. Det melder Wall Street Journal.
Ifølge Elon Musk starter prosjektet i liten skala med inntil 20 Model Y-biler på offentlig vei. Ingen av bilene har fører bak rattet, men det vil være en sikkerhetsperson i passasjersetet foran.
Førerløs teknologi testes på åpen vei
Robotaxiene styres av Teslas avanserte førerstøttesystem «Full Self-Driving» (FSD), som bruker åtte kameraer for å navigere. Dette er samme oppsett som finnes i vanlige Tesla Model Y-modeller som selges i dag, men robotaxiene vil kjøre helt på egenhånd.
Tesla planlegger også å lansere to nye modeller skreddersydd for tjenesten – den lille gullfargede «Cybercab» og den større «Robovan» – som kan komme på veien så tidlig som i 2026. Disse vil verken ha ratt eller pedaler.
– Vi er ekstremt forsiktige med tanke på sikkerhet, skrev Musk på X før lanseringen, og advarte samtidig om at planene kan endres.
Les også: Tesla rammet av hærverk og fallende salg i Australia og New Zealand
Håper på stor gevinst – men skeptikere tviler
Musk har tidligere uttalt at robotaxiene kan øke Teslas markedsverdi med mellom 5 og 10 billioner dollar (omtrent 54–109 billioner kroner), og ser på dette som nøkkelen til selskapets fremtid.
I 2024 hadde Tesla en inntekt på 98 milliarder dollar (ca. 1 068 milliarder kroner), hvor tre fjerdedeler kom fra bilsalg. Men med synkende salg og sterk konkurranse er Tesla avhengig av å lykkes med nye teknologier.
– Jeg ser ikke det store potensialet nå, men jeg ser mange risikoer, sa investoren Gary Black, som nylig solgte sine siste Tesla-aksjer.
Også Jon McNeill, tidligere Tesla-president og nå styremedlem i General Motors, er tvilende:
– Det er vanskelig å forstå hvordan folk kommer fram til at dette er en forretningsmulighet verdt en billion dollar, sa han.
Konkurransen skjerpes
Waymo er fortsatt markedsleder og gjennomfører over 250 000 betalte turer i uken i byer som San Francisco, Los Angeles og Austin. Zoox, som eies av Amazon, tilbyr foreløpig kun turer for ansatte og inviterte i Las Vegas og San Francisco, men planlegger å utvide til Austin og Miami.
Tesla planlegger å utvide tjenesten raskt til byer som San Francisco, Los Angeles og San Antonio. Innen utgangen av 2026 håper Musk at hundretusener av Teslaer kjører helt på egenhånd – både som del av selskapets flåte og eid av privatpersoner.
USA tiltaler tre for Tesla-hærverk: – Innenlandsk terrorisme