En av de mystiske tankskipene som opererer i skyggeflåten og ble sanksjonert sent i fjor, var involvert i en hendelse utenfor Tyrkia sent fredag 7. mars.
Tyrkiske myndigheter har ikke kommentert sammenstøtet, hvor tankskipet ble truffet av et tyrkisk-eid containerskip, men hendelsen ble fanget på video og sendt på tyrkisk TV, melder The Maritime Executive.
Tankskip truffet ved ankerplass
Tankeren Mia (149 686 dødvekttonn) lå for anker omtrent fem nautiske mil utenfor Istanbul da sammenstøtet skjedde. Skipets eierskap er uklart, med et selskap registrert på Seychellene oppført som eier, ingen kjent operatør og ingen inspeksjoner registrert siden 2014.
USA sanksjonerte fartøyet i 2024 og oppga at det var registrert i Guyana. Guyanas myndigheter avviste dette og kalte det et falskt flagg, ettersom landet opererer et lukket skipsregister.
Ifølge det amerikanske finansdepartementets Office of Foreign Asset Control (OFAC) er det stor sannsynlighet for at tankeren tidligere har operert under navnene Magus og Freedom.
Containerskipet Orita traff tankeren
Videoopptak viser hvordan det panamaregistrerte containerskipet Orita, med en lastekapasitet på 672 TEU (standard containere), kolliderer med tankskipet.
Les også: Video: Ny type ukrainske maritime droner angriper russiske mål i Svartehavet
Hendelsen skjer mens Orita ser ut til å være i ferd med å svinge, noe som kan tyde på en manøverfeil eller utfordringer med navigasjonen. Skipet, som ble bygget i 2005, har en dødvekt på 8 000 tonn (dwt), noe som indikerer hvor mye last det kan bære inkludert drivstoff, forsyninger og ballast.
Skipet forvaltes av et tyrkisk selskap. Ifølge AIS-signaler var fartøyet på vei til Sulina i Romania, men ligger nå for anker.
Berging og miljøpåvirkning
Medierapporter oppgir at taubåten Efes 10, operert av Uzmar fra Marport, var først på stedet og bidro til å avsperre området mens kystvakten undersøkte hendelsen.
Tankskipet skal ha fått en punktering i en ballasttank og lekket forurenset vann, som kystvakten klassifiserte som miljøforurensning, men presiserte at det ikke var olje. En større taubåt, Rescue 2 fra Generaldirektoratet for Kystsikkerhet, ankom senere stedet.
Mannskapet på tankeren arbeider nå med en midlertidig nødreparasjon for å stanse lekkasjen. Samtidig undersøker kystvakten containerskipet Orita for å fastslå skadens omfang.
Hellas og Tyrkia vurderer å holde samtaler om maritime soner