Et mystisk kinesisk skip med uvanlig design er sett til sjøs for første gang, og dets funksjon er fortsatt et åpent spørsmål.
Et mystisk kinesisk flatdekket skip, først observert i slutten av oktober ved et skipsverft i Sørøst-Kina, har nå blitt fotografert på sjøen. Dette kan være skipets første sjøprøve etter en byggeprosess som har gått bemerkelsesverdig raskt. Skipet har skapt spekulasjoner om både formål og mulige bruksområder, melder Eurasian News.
Observasjoner uten kjennetegn
Skipet ble sett på bilder og video som ble delt på sosiale medier 26. november. Det mangler både skrognummer og logoen til Folkets frigjøringshærs marine (PLAN), men bærer i stedet emblemet til det statseide selskapet China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Dette har ført til antakelser om at det kan være et sivilt forskningsfartøy.
Les også: Kinas nye stealth-krigsskip avslørt i lekkede bilder
Bildene viser tre strukturer som minner om «øyer» på skipet: én ved baugen med bro og mast, en større midtseksjon med flere etasjer og en radom på toppen, samt en mindre struktur ved akterenden som ser ut til å huse eksoskanaler. Eksperter har også bemerket åpninger på skipets side, som trolig brukes til iland- og ombordstigning av mindre båter.
Analyse og spekulasjoner
Forsvarseksperter har påpekt at skipet først ble oppdaget på satellittbilder i september ved Guangzhou Shipyard International. På det tidspunktet ble det anslått å være rundt 200 meter langt og 40 meter bredt. Enkelte spekulerer i om skipet er et amfibisk landingsskip, et forskningsfartøy eller kanskje en eksperimentell plattform for droner.
Tom Shugart, en tidligere ubåtoffiser og forsvarsanalytiker, har antydet at skipet kan ha sammenheng med Kinas utvikling av ubemannede overflatefartøy (USV). «Dette minner om et nytt og eksperimentelt design,» uttalte Shugart.
Rekordrask skipsbygging
Kinas skipsbyggingsindustri imponerer med sin evne til å ferdigstille fartøy på rekordtid. Denne flatdekkeren føyer seg inn i rekken av landets avanserte marinefartøy, som inkluderer hangarskip, amfibiske angrepsskip og spesialiserte dronefartøy. Kina har allerede to operative hangarskip, mens en tredje er under testing og en fjerde er i byggefasen.
Ifølge Pentagon vil Kina ha over 475 marinefartøy innen 2035, sammenlignet med USAs anslåtte 305–317. Dette understreker det økende gapet i skipsbyggingskapasitet mellom de to landene og viser Kinas stadig større evne til å hevde seg som en dominerende maritim makt.