Innvielsen av de to ubåtene markerer ikke bare en milepæl for Singapores forsvar, men også en fornyet satsing på moderne krigføring.
Singapore har offisielt satt i drift sine første to ubåter av Invincible-klasse, en betydelig milepæl 25 år etter at republikken begynte sin ubåtreise, skriver The Strait Times.
RSS Invincible og RSS Impeccable ble innviet av statsminister Lawrence Wong i en seremoni den 24. september, som markerer et nytt kapittel for Republic of Singapore Navy (RSN). Tidligere hadde marinen bare operert med brukte ubåter fra Sverige.
De nyeste ubåtene, bygget etter RSNs spesifikasjoner av det tyske selskapet Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS), er mer kapable og manøvrerbare enn tidligere generasjoner uten å kreve et større mannskap.
– De er stillere, mer robuste og bedre bevæpnet enn noe vi har hatt før, sa statsminister Wong under seremonien.
Les også: Singapores luftstyrke forlenger jagerflyutplassering i Australia
I sin tale understreket Wong at Singapore Armed Forces (SAF) må fortsette å utvikle seg for å være en sterk og troverdig avskrekkende makt, noe som inkluderer systematiske og vedvarende tiltak for å forbedre SAFs evner.
RSN er i front av denne transformasjonen, og har gått fra en flåte med to trebåter i 1967 til dagens høyt sofistikerte og integrerte maritime styrke.
– Som en maritim nasjon avhenger Singapores overlevelse og velstand av fri og uhindret bevegelse over havet, sa Wong, som også er finansminister:
– RSN spiller en kritisk rolle i å holde våre sjøveier åpne og sikre, la han til.
Innviklingen av RSS Invincible og RSS Impeccable kommer ti år etter at Singapore første gang annonserte i 2013 at det hadde bestilt to dieselelektriske ubåter – da betegnet som Type 218SG av TKMS – med ytterligere to bestilt i 2017.
Det markerer også 25 år siden Singapore kjøpte og moderniserte sine første fire ubåter fra den svenske marinen, som RSN omdøpte til Challenger-klassen.
Fra der har RSN gjort strategiske og langsiktige investeringer for å oppgradere sine kapabiliteter både i utstyr og i mannskap, ved å lære av andre mens de tilpasset beste praksis til lokale forhold, sa Wong.
Denne reisen kjennetegner SAF og Singapores tilnærming til å forbedre seg selv og integrere nye kapabiliteter i det bredere systemet, slik at sammenhengen gir en større effekt enn summen av delene, la han til, mens han hedret republikken sine ubåt-pionerer.
– Gjennom årene har våre ubåtførere oppnådd erfaring og kompetanse til å bygge mer robuste kapabiliteter, sa han.
– I dag står vi trygge ikke bare til å anskaffe nye ubåter, men også til å tilpasse dem etter våre spesifikke operative krav.
Fong Chi Onn, sjef for RSNs 7. flåte, fortalte at Invincible-klassens spesifikke krav stammer fra marinen sine mange års erfaring med å operere ubåter i lokale og regionale farvann.
Blant faktorene som ble vurdert under designet av ubåtene, er økt salinitet og temperatur i lokale farvann, bemerket han.
En ubåt av Invincible-klasse måler 70 meter i lengde og har en vekt på 2000 tonn. Den drives av blybatterier under vann, mens dieselmotorer driver båten på overflaten og lader batteriene.