18. desember, 2024

Volkswagen sliter: Vurdere å stenge fabrikker

Share

Volkswagen vurderer nå å stenge fabrikker i Tyskland samtidig som de forsøker å avslutte en avtale med fagforeningene om å unngå store oppsigelser fram til 2029.

Den tyske bilgiganten risikerer en konfrontasjon med sitt innflytelsesrike arbeidsråd ettersom de vurderer en betydelig økning i kostnadsreduksjoner som vil ha stor innvirkning på antall ansatte, melder Fortune. 

Volkswagen sliter med en treg overgang til elbiler og synkende etterspørsel blant forbrukerne i Europa. Siden i fjor har bilprodusenten vært i gang med et omfattende kostnadsreduksjonsprogram på 10 milliarder euro, som inkluderte en 20 % reduksjon i «administrative personalkostnader.»

Volkswagens administrerende direktør, Oliver Blume, legger skylden på den tyske produksjonsindustriens vanskeligheter, som har kjempet mot negativ vekst de siste årene.

– Det økonomiske miljøet har blitt enda tøffere, og nye aktører presser på i Europa, sa Blume i en uttalelse på mandag.

– Spesielt Tyskland som produksjonssted faller ytterligere bakpå i konkurranseevne. I dette miljøet må vi som selskap handle bestemt, la han til.

Volkswagen er fortsatt en global styrke å regne med. Det var det høyest rangerte europeiske selskapet på Fortune Global 500-listen etter å ha oppnådd 348 milliarder dollar i inntekter og levert 9,24 millioner kjøretøy i fjor. Imidlertid har de slitt med små marginer, og synkende forbrukertillit risikerer å forverre dette.

Selskapets 10 milliarder euro-avtale i fjor så ut som en seier for Volkswagen. Lange forhandlinger med det mektige arbeidsrådet sikret at reduksjoner i antall ansatte ville bli gjennomført på en «sosialt ansvarlig» måte.

Les også: Bilindustriens maktspill: Tyskland i sentrum av EUs utfordringer med Kina

Strategien deres har omfattet full utnyttelse av aldersfordelingen ved å tilby tidlig pensjon til arbeidstakere født i etterkrigstiden, sette en stopper for nyansettelser, og hindre tilgang til den lukrative tariffavtalen kalt «Tarif Plus», som er Volkswagens øverste lønnskategori.

Forrige uke rapporterte den tyske publikasjonen Wolfsburger Allgemeine Zeitung at Volkswagen tilbød ansatte en spesiell bonus på 50 000 euro for å akseptere sluttpakker. Dette betydde at noen ansatte angivelig mottok opptil 450 000 euro for å forlate selskapet.

En fabrikknedleggelse ville imidlertid representere et avvik fra Volkswagens mer langvarige strategi om å unngå slike tiltak for å redusere kostnader.

Utfallet av eventuelle fabrikknedleggelser vil avhenge av Volkswagens administrerende direktør Blumes evne til å forhandle med selskapets arbeidsråd. Det vil være en vanskelig oppgave gitt at Volkswagens tre tidligere administrerende direktører hver har blitt overkjørt i deres forsøk på å finne effektiviseringer.

Kommentarer fra fagforeningene tyder på at Blume står overfor en lignende kamp for å få eventuelle foreslåtte nedleggelser gjennom rådet, hvis medlemmer sitter i selskapets styre.

I et notat til ansatte som Financial Times fikk tilgang til, sa Daniela Cavallo, leder for rådet som representerer Volkswagens ansatte, at merkevaresjef Thomas Schäfer «innrømmet» at planene for kostnadsbesparelser ikke hadde innfridd forventningene.

– Som et resultat stiller nå styret spørsmål ved de tyske fabrikkene, VWs interne lønnsavtaler, og jobbsikkerhetsprogrammet som løper til slutten av 2029, sa Cavallo.

Volkswagen sysselsetter 650 000 ansatte globalt og rundt 300 000 i Tyskland.

Økonom advarer: Økte statelige utgifter truer Vestens industrielle fremtid 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt