6. november, 2025

Toyota og Honda gjør India til bilhovedstad i Asia

Share

Japanske bilgiganter flytter investeringene fra Kina til India. Billig arbeidskraft, stabile rammer og politiske insentiver lokker Toyota, Honda og Suzuki til å satse titalls milliarder kroner i verdens tredje største bilmarked.

Japanske bilprodusenter som Toyota, Honda og Suzuki investerer nå tungt i India for å redusere sin avhengighet av Kina, melder Reuters. De tre selskapene planlegger nye fabrikker og modeller som skal gjøre India til et globalt senter for produksjon og eksport av biler.

Milliardsatsing på indisk jord

Toyota og Suzuki har kunngjort investeringer på til sammen rundt 11 milliarder dollar (om lag 124 milliarder kroner) for å utvide sine fabrikker og eksportkapasitet i landet.
Honda følger etter og vil bruke India som produksjonsbase for en kommende elbil som skal eksporteres til Japan og andre asiatiske markeder fra 2027.

– India er et godt valg som erstatning for Kina, sier analytiker Julie Boote i Pelham Smithers Associates i London.

– For øyeblikket mener de japanske selskapene at India er et langt bedre marked fordi de slipper å konkurrere direkte med kinesiske produsenter, legger hun til.

Trekker seg ut av Kina

Japansk direkteinvestering i Indias transportsektor økte mer enn sju ganger mellom 2021 og 2024, til 294 milliarder yen (rundt 21 milliarder kroner).
I samme periode falt investeringene i Kina med 83 prosent, til 46 milliarder yen.

Toyota planlegger å lansere 15 nye og oppdaterte modeller i India innen 2030 og øke markedsandelen fra 8 til 10 prosent.

Les også: India i fokus: Strategisk navigasjon gjennom skiftende geopolitiske farvann 🔒

– Det indiske markedet er ekstremt viktig og vil vokse videre, sa Toyota-sjef Koji Sato under Japan Mobility Show forrige uke.

Selskapet har allerede investert over 3 milliarder dollar (rundt 34 milliarder kroner) for å utvide produksjonen i Sør-India og bygge en ny fabrikk i delstaten Maharashtra. Når den står ferdig før 2030, vil Toyotas samlede kapasitet i India passere én million biler i året.

Modis beskyttelse og lokkemidler

Statsminister Narendra Modi har gjort bilindustrien til en del av sin vekststrategi. Landets økonomi har vokst med rundt 8 prosent årlig de siste tre årene, og regjeringen tilbyr nå store insentiver for utenlandske produsenter.

– Indias beskyttende holdning mot kinesiske selskaper er en skjult fordel for japanske bilprodusenter, sier analytiker Gaurav Vangaal i S&P Global Mobility.
– Det gir dem en sjelden mulighet til å utvide investeringene og styrke kostnadseffektiviteten, forklarer han.

Suzuki og Honda satser tungt

Suzuki investerer 8 milliarder dollar (rundt 90 milliarder kroner) for å øke produksjonskapasiteten fra 2,5 til 4 millioner biler i året.

– Vi ønsker å gjøre India til Suzukis globale produksjonshub, sa konsernsjef Toshihiro Suzuki under bilmessen i Tokyo.

Også Honda trapper opp. Landet er allerede selskapets største marked for tohjulinger, men skal nå bli en av tre hovedsatsinger på bilsiden – sammen med USA og Japan.

Mot en vinn-vinn-frihandelsavtale mellom EU og India? 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt