Med stabiliserende energipriser og redusert europeisk gassforbruk risikerer LNG-terminaler å bli kostbare, ubrukte eiendeler.
Umiddelbart etter Russlands invasjon av Ukraina i februar 2022, opplevde Europa en rask økning i byggingen av terminaler for flytende naturgass (LNG), ikke minst i Sentral- og Øst-Europa.
Etter hvert som landene kjempet for raskt å frigjøre seg fra russisk gass, drev behovet for å diversifisere energikildene en bølge av infrastrukturinvesteringer. Land som Polen og Litauen utvidet sin LNG-importkapasitet for å sikre energisikkerhet, mens nye terminaler dukket opp over hele regionen for å møte den økende etterspørselen.
Imidlertid, bare to år senere, står den ambisiøse utbyggingen av LNG-infrastruktur overfor en ny utfordring: Underutnyttelse.
Ettersom energiprisene stabiliseres og det europeiske gassforbruket minker, risikerer mange av disse terminalene å bli kostbare og ubrukte eiendeler. Etter hvert som det globale energilandskapet skifter mot fornybar energi og effektivitetsforbedringer, oppstår spørsmål om den langsiktige levedyktigheten til disse LNG-terminalene i et Europa som raskt avkarboniseres. Rushet for å bygge overdreven importinfrastruktur kan være på vei mot slutten.
Ifølge en rapport publisert denne uken av Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA), blir LNG-importterminaler i EU utnyttet mindre etter hvert som etterspørselen etter drivstoffet fortsetter å synke over hele kontinentet.
Den nyeste versjonen av IEEFAs European LNG Tracker antyder at det kan være en voksende erkjennelse av at Europas LNG-importinfrastruktur vil bli stadig mer underutnyttet etter hvert som gassbruken faller ytterligere.
Etter å ha falt til et 10-års lavpunkt i 2023, krympet Europas gassforbruk med 5,4 prosent år-over-år i første halvdel av 2024. EUs gassforbruk falt med tre prosent.
Dette oversettes til et redusert behov for LNG-import, som sank med 20 prosent i Europa og 11 prosent i EU i de første seks månedene av 2024. Kontinentet har sannsynligvis allerede passert topp LNG-forbruk, og IEEFA spår at Europas etterspørsel etter drivstoffet vil falle med ytterligere 37 prosent innen 2030.
Kansellerte prosjekter
LNG-importterminaler har blitt påvirket av denne trenden. Den gjennomsnittlige utnyttelsesgraden av EUs terminaler falt fra 62,8 prosent i første halvdel av 2023 til 47,2 prosent i samme periode i 2024.
«Europas byggeboom for LNG-terminaler kan være på vei mot slutten, med noen land som forsinker eller kansellerer infrastruktur. Siden begynnelsen av 2023 har nye terminaler eller utvidelser blitt lagt på is,» sier Ana Maria Jaller-Makarewicz, ledende energianalytiker for Europa ved IEEFA.
Les også: Europa i bakevje
I fjor mistet Latvias Skulte-terminal støtte fra landets regjering fordi den ikke lenger ble ansett som nødvendig. Planer for en andre flytende lagrings- og regassifiseringsenhet ved Polens Gdańsk-terminal ble lagt på is på grunn av manglende interesse. Andre terminaler som ble lagt på is i fjor var Dioriga Gas (Hellas), Shannon (Irland) og Vlora (Albania).
Siden begynnelsen av 2022 har Europa økt sin LNG-importkapasitet med 23 prosent, eller 58 milliarder kubikkmeter (bcm). Landene som har lagt til mest er Tyskland (16 bcm), Nederland (13 bcm), Tyrkia (7,7 bcm), Italia (7,5 bcm), Frankrike (6,5 bcm) og Finland (5 bcm).
Til tross for fallende etterspørsel planlegger mange europeiske land fortsatt investeringer i ny LNG-importinfrastruktur. Innen 2030 forutser IEEFA at dette kan resultere i at tre fjerdedeler av kontinentets LNG-importkapasitet blir ubrukt.
Russisk LNG-import fortsetter å øke
Likevel økte Europa sin import av russisk LNG med 11 prosent år-over-år i første halvdel av 2024. Dette til tross for at EU har som mål å avslutte sin avhengighet av russiske fossile brensler innen 2027.
Importen av russisk LNG til Frankrike økte med 110 prosent, til Spania var den uendret, og til Belgia sank den med 16 prosent. Disse tre landene sto for 87 prosent av Europas import av russisk LNG i de første seks månedene av 2024.
I juni ble EU enige om å forby russisk LNG fra å bli omlastet i sine havner og sendt til tredjeland. Forbudet trer i kraft fra mars 2025. Europa økte sine omlastinger av LNG fra Russlands Yamal-terminal med 15 prosent år-over-år i første halvår 2024.
Ukrainas naturgasstransittavtale med Russland utløper ved slutten av dette året. Ettersom Europas LNG-import fortsetter å synke, er det usannsynlig at kontinentets forsyningssikkerhet vil bli påvirket dersom avtalen ikke forlenges.
Europa reduserte sin LNG-import med 18 bcm mellom de første seks månedene av 2023 og første halvdel av 2024. Denne reduksjonen er mer enn de 14,6 bcm russisk gass eksportert til Europa via Ukraina i 2023.